Verhalen

Verhalen
Annelies Verbeke: ’Halleluja’. Uitg. De Geus, €19,99. <span class="star"></span><span class="star"></span><span class="star"></span><span class="star"></span>

Het leven biedt de personages in de romans en verhalen van Annelies Verbeke (1976) altijd minder dan gehoopt. Op montere, laconieke toon doet zij al sinds haar eerste roman ’Slaap’ uit 2003 verslag van de onbeholpen pogingen van mensen om er toch iets van te maken. Zij legt het komische van teleurstelling bloot en schildert in lichte tinten loodzware thema’s. En dat telkens weer in een stijl die trefzeker en vol mooie zinnen is.

Dat doet zij ook weer in de bundel ’Halleluja’, die vijftien verhalen omvat. Meestal met een open einde, waar vaak iets berustends in te ontdekken is. Zoals in ’De beer’, waarin een vrouwelijke schrijfster op een ochtend ontdekt dat ze in een mottige, oude beer veranderd is. Het lijkt niemand op te vallen. En dan de slotregels: ’Bij het ontwaken is ze geen beer meer. En ook geen auteur’.

Het mooiste verhaal uit de bundel is ’Huilbaby’, waarin een pasgeboren baby zijn ouders tot wanhoop drijft door niet op te houden met huilen. Niet verwonderlijk want – zo vertelt de baby ons – alle baby’s worden geboren met kennis van alles wat hen en hun ouders in het leven wacht. En dan ga je vanzelf wel huilen. Mooi is ook ’Wilde dieren’, over een getrouwd muzikantenechtpaar dat het overzichtelijke leven in de prehistorie verheerlijkt. Verbeke getrouw, loopt dat niet goed af.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws