Wedstrijd kilometervreten op het spoor

Wedstrijd kilometervreten op het spoor

Minimaal 1593 kilometer treinen in 24 uur. Dat is de uitdaging van de wedstrijd kilometervreten die zaterdag wordt gehouden. En dan niet een internationale trein richting Spanje of Italië pakken, maar binnen Nederland.

Zaterdag proberen 110 koppels het record kilometervreten te verbeteren. Het oude record van 1593 kilometer werd in 2015 neergezet bij de eerste editie van de wedstrijd. Morgen is de tweede editie. Voor het eerst is er ook wedstrijd om in 12 uur zoveel mogelijk stations aan te doen.

„Het zijn voor tachtig procent mannen”, geeft organisator Hildebrand van Kuijeren toe. Hij begon twaalf jaar geleden de website treinreiziger.nl. „Die wordt vooral door vrouwen bezocht, maar die zijn op zoek naar goedkope treinkaartjes. De deelnemers zijn vooral mannen, treinliefhebbers. Want het is natuurlijk een heel gepuzzel met de dienstregeling en je zit veel in de trein.”

Alkmaar

Voor Ari Fijan (27) uit Alkmaar is dat juist de lol. De leraar wiskunde aan het Petrus Canisius College begint zijn wedstrijd komende nacht in Nijmegen. Samen met een vriend. „Dat is beter dan alleen reizen, want je moet al die tijd wakker blijven. Een beetje aanspraak is wel zo fijn. We hebben allebei twee jaar geleden ook meegedaan, dus we weten wat ons te wachten staat. Ik begon toen tegen vijf uur in Alkmaar, maar dan maak je in 24 uur te weinig kilometers.”

Ari Fijan is klaar voor de treinstrijd.
© foto frans van den berg
Ari Fijan is klaar voor de treinstrijd.

Daarom is Nijmegen gekozen. Daar vertrekt om acht minuten na middernacht de laatste trein naar Utrecht. Daarna stappen de heren over op het nachtnet. Overdag zijn het uitsluitend intercity’s die ze nemen. Stoptreinen gaan gewoon te langzaam.

Fijan: „Samen hebben we flink zitten puzzelen op het schema, maar we denken ruim 1900 kilometer te halen. Dat kan omdat je dit keer een traject wel twee keer mag rijden, maar dan in de andere richting.”

Overstappen

Een andere regel is dat iedereen tussen 10 en 14 uur zaterdag langs Utrecht moet. „Goed plannen dus, vooral met overstappen. Gemiddeld zeven minuten, maar de langste is 32 minuten op het nachtnet en de kortste is één minuut. Natuurlijk is dat een risico, maar daarom zit die aan het eind van de reis. Dat zijn tien bonuskilometers, mits we die overstap richting Alkmaar halen. Die is op hetzelfde perron, dus dat moet kunnen. Ook bij andere overstaps hebben we goed gekeken waar op de stations de trappen zijn en de aansluitende trein staat, zodat we meteen bij het uitstappen bij de trap zijn en niet nog eens honderd meter moeten lopen. Kennis van de stations is dus ook belangrijk.”

Hoewel er veel werkzaamheden zijn dit weekend, vindt hij dat geen probleem. „Die zijn namelijk al bekend, staan in de reisplanner, dus je kan een streep door bepaalde trajecten halen. Flinke meters maak je met intercity’s zoals naar Leeuwarden of Groningen. Een keer een stukje hsl en een stukje in de internationale trein naar Duitsland.”

Winnen, de eer, daar gaat het ze om. Voor de winnaar liggen er uiteraard treintickets klaar, maar dan naar Parijs. Echt tijd heeft hij niet voor zo’n trip. Hij is wel een treinliefhebber en -kenner, maar in de zomer is hij al druk als leider van de scouts en een timmerkamp. Bovendien is de concurrentie geducht. Die komt onder andere van Jaap Bout uit Huizen, Kim Verloop uit Sassenheim en Bas van Driel uit Hoofddorp. Bas heeft na het behalen van zijn havo-examen nu alle tijd voor de wedstrijd. „Maar twee jaar geleden deed ik ook al mee. Samen met een vriend kwamen we toen aan 1580 kilometer en waren daarmee vierde geworden. Nu doe ik met een andere vriend mee en rekenen we op 300 kilometer extra.”

Wakker blijven

Bas is dol op reizen en gaat na de zomer beginnen met een hbo opleiding logistiek. Hij start zijn 24-uur reizen in Eindhoven om half een vannacht en eindigt in Heemstede. „Leeuwarden, Hengelo en Vlissingen zitten in de reis, maar Den Helder niet. Die duurt te lang. En bij Maastricht zijn werkzaamheden. De grootste uitdaging is wakker blijven. De vorige keer viel ik in slaap en had zo bijna een station gemist.”

Omslag van het boek.
Omslag van het boek.

De wedstrijd is geïnspireerd op het plaatjesboek ’De Kilometer Kampioen’ uit 1954. Daarin wordt een fictieve wedstrijd beschreven tussen drie jongens die op een dag zoveel mogelijk kilometers maken met het spoor. In het boek komt de winnaar tot 908 kilometer.

Zondag moet duidelijk zijn wie de winnaar is. Dat moet blijken uit het reisschema en selfies die onderweg moeten worden gemaakt, vooral bij het overstappen. Steeds in- en uitchecken is te omslachtig. In tegenstelling tot twee jaar geleden mag een traject nu twee keer worden gereden voor de eindtelling, dus het oude record wordt zeker gebroken. De jongste deelnemer is elf en de oudste 75. Op Facebook wisselen de deelnemers al tips uit, maar uiteraard niet te veel. Het is immers een wedstrijd.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws