Voorrang voor stillere vliegtuigen Schiphol

Voorrang voor stillere vliegtuigen Schiphol
Wordt het het vliegtuig of toch de trein?

Stillere en schonere vliegtuigen zouden bij het toewijzen van start- en landingsrechten (slots) voorrang moeten krijgen. Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen laat die mogelijkheid verder onderzoeken.

De minister liet dat donderdagmiddag tijdens het luchtvaartdebat weten op vragen van Kamerleden. Dat is ook in lijn met het regeerakkoord waarin was gesteld dat veiligheid en hinderbeperking de eerste voorwaarde zijn rond verdere groei van Schiphol na 2020. ,,Via de uitgifte van slots kunnen we sturen op hinderbeperking. Van stillere vliegtuigen wordt iedereen blij. Maar we zijn wel gehouden aan Europese regelgeving. Dat gaan we daar aankaarten, al wil ook Europa minder hinder en vervuiling.’’

Minister Van Nieuwenhuizen wil ook kijken of vrachtvluchten voorrang kunnen krijgen bij het toewijzen van slots. ,,Ook de handel in slots bekijken we’’, doelt de minister op de onderlinge verkoop van die rechten op enkele buitenlandse luchthavens.

Verschillende Kamerleden drongen aan op het bevoordelen van schonere en stillere vliegtuigen op Schiphol. Net als vluchten die een grotere bijdrage leveren aan het verbindingennetwerk van Schiphol. Dat op bepaalde routes de trein een goed alternatief kan zijn, zou daarbij ook moeten meespelen. Probleem is wel dat internationale treinen lang niet altijd snel zijn, laat staan dat ze kunnen concurreren met prijsvechters die voor enkele tientjes vliegen.

Trein

De trein kan ook volgens de minister zeker een grotere rol gaan spelen. ,,We stimuleren grensoverschrijdende treinen en het versnellen van bij voorbeeld de trein naar Berlijn. Duurzaamheid is, zeker met de afspraken van Parijs in het achterhoofd, een belangrijk onderdeel van de Luchtvaartnota die we maken voor de periode tussen 2020 en 2040. Het moeten wel realistische doelen zijn. Daarom wordt ingezet op een Europese heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen. Lukt dat niet, dan komt er een nationale vliegbelasting’’, herhaalde Van Nieuwenhuizen de plannen voor een nieuwe vliegtaks zoals die in het regeerakkoord staan.

Essentieel in alle discussies over de groei van Schiphol wordt de Milieu Effect Rapportage die na eerdere fouten nu dan rond de zomer klaar moet zijn. Volgende maand moet die rapportage voor Lelystad klaar zijn en pas daarna hakt de minister de knoop door of de opening van Lelystad wordt uitgesteld of dat het 1 april 2019 blijft. ,,Zorgvuldigheid boven snelheid. Anders winnen we nooit het vertrouwen van de burgers terug.’’

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws