Rapport: ’Meer binnenvaart kan zorgen voor minder vrachtverkeer’

Rapport: ’Meer binnenvaart kan zorgen voor minder vrachtverkeer’
© ANP

In Noord-Holland is er bij de containerterminals nog potentie om jaarlijks 109.000 vrachtwagenbewegingen van de weg te halen. En als er nieuwe overslagterminals komen, kan er nog veel meer vracht vervoerd worden door binnenvaartschepen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Panteia en Sweco in opdracht van de provincie. In het rapport wordt geconstateerd dat de binnenvaart op de provinciale vaarwegen afneemt.

Dit komt deels door de strenge milieu-eisen die aan bestaande schepen worden gesteld. Vooral voor kleinere schepen zijn de benodigde investeringen vaak niet haalbaar.

Maar de binnenvaart staat ook onder druk doordat bedrijven aan de waterkant worden verdrongen door de geplande woningbouw aldaar.

Mede door het geringe perspectief van de binnenvaart in Noord-Holland kiezen bedrijven eieren voor hun geld en vestigen ze zich elders. De onderzoekers stellen dat de binnenvaart in een neerwaartse spiraal terechtkomt als meer investeringen uitblijven.

Toch liggen er zeker kansen om de binnenvaart weer te laten groeien. Naast de ruimte die er nog is bij de huidige containerterminals zou het ontwikkelen van nieuwe overslagterminals jaarlijks nog eens 171.000 vrachtwagenbewegingen van de weg kunnen halen.

Dergelijke terminals zouden bij Alkmaar, in de Kop van Noord-Holland, Schiphol en langs het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen komen.

Er zijn knelpunten op de vaarwegen die de inzet van grotere schepen nu verhinderen. De onderzoekers adviseren te investeren op de vaarwegen met de grootst potentie.

Dan gaat het om: Kosterverlorenvaart-Oostelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, de Zuidelijke Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder en het westelijke vanaf de Kaag tot de Elsbroekerbrug, de vaarweg tussen Zaanstad en Alkmaar en die tussen Alkmaar en Den Helder.

Andere vaarwegen zouden niet moeten worden opgewaardeerd. Hier zou de aandacht kunnen verschuiven van beroepsmatig gebruik naar recreatief gebruik.

Het rapport wordt donderdag besproken in de Statencommissie Mobiliteit en Financiën.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws