Op non-actief gezette KLM-pilote was ’gevaar in de lucht’

Op non-actief gezette KLM-pilote was ’gevaar in de lucht’

Een 45-jarige KLM-pilote is door haar werkgever na tien jaar op non-actief gesteld, omdat zij niet geschikt wordt geacht om achter de stuurknuppel plaats te nemen. Dat meldt De Telegraaf.

De pilote stapte na het ontslag naar de rechter maar die oordeelde dat KLM in haar recht staat, omdat de vliegveiligheid serieus in het geding kan zijn als deze pilote in de cockpit zit.

De vrouw was jaren tweede copiloot, die de twee collega’s in de lucht moet vervangen als zij aan rust toe zijn. In noodgevallen moet de ’second officer’ het vliegtuig zelfstandig kunnen besturen, maar toen de vrouw wilde promoveren naar ’first officer’ op Europese vluchten bleek ze dat niet goed te kunnen. Na meerdere aanvullende trainingen werd geoordeeld dat ze niet geschikt was.

Volgens de rechter is gebleken dat de pilote mede door ongecontroleerde stress en angsten niet geschikt is als verkeersvlieger te opereren. Ze maakt grove fouten, waardoor de risico’s te groot zijn. In het vonnis staan schrikbarende voorbeelden, opgetekend door haar instructeurs en trainingsmanager. ’Haar basisvaardigheden schieten tekort en ook haar prioriteitstelling laat te wensen over. Haar vlieggedrag is onvoorspelbaar en niet consistent, informatieverwerking is onder de maat.’

De ondermaatse prestaties van de vrouw namen soms gevaarlijke proporties aan. De pilote vloog een keer door een onweerswolk en hield niet voldoende snelheid, waardoor het toestel in een levensbedreigende ’overtrek’ dreigde te komen.

Uiteindelijk wilde de pilote weer terug naar haar functie als co-co, maar dat mocht niet meer van KLM.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws