Belevingsvlucht valt vooral mee

Belevingsvlucht valt vooral mee
© ANP
De Boeing 737-800 die op alle beoogde vertrek- en aankomstroutes vanaf Lelystad Airport vliegt.

De belevingsvlucht is de meeste mensen vooral meegevallen. Maar de tegenstanders van Lelystad benadrukken dat het straks tientallen vakantievluchten per dag zijn die overkomen.

Op 1800 meter een vliegtuig over je huis. Hoe klinkt dat? Voor de meeste mensen rond Schiphol is dat geen vraag meer. Die ervaren de overlast dagelijks, tot ver voorbij Leiden, Alkmaar en het Gooi.

Maar Lelystad gaat de eerste jaren in het oosten en noorden van het land ook zorgen voor laagvliegende toestellen. En dus was er de proefvlucht met een Boeing 737, het type dat het meeste wordt gebruikt voor vakantievluchten. Veel mensen keken uit naar deze proefvlucht. Op Twitter was #belevingsvlucht trending. De eerste uren ging het vooral over de vertraagde start en de inzet van een ander toestel door Transavia.

De reacties kwamen toen de Boeing over een bepaalde plaats was gevlogen. Op plaatsen waar meetapparatuur stond, sloegen die wel uit, maar niet enorm. Voor veel mensen was het een stipje in de lucht, dat overigens wel werd gehoord. „Niet anders dan de vliegtuigen die de hele dag al overkomen naar Schiphol, alleen was deze zichtbaarder.”

Brommer

Een ander zag de Boeing wel, maar hoorde die niet omdat er net een brommer voorbij kwam. Een ander lette even niet op en toen was het vliegtuig al voorbij. Maar uiteraard waren er ook klachten: ’verschrikkelijk, mijn gasten boeken hier een kamer voor de rust’.

In Noord-Holland werden niet veel tweets verstuurd. Haast logisch, omdat de hele dag vliegtuigen boven de provincie zitten. „In Andijk stelde het echt weinig tot niets voor. Er gaan hier zwaardere kisten over met meer lawaai”, stelde Roy. Waarop Joram meldde ’dat dat inderdaad af en toe is en niet 50 keer per dag’.

Lees ook: Actievoerders bij belevingsvlucht: ’Goed nieuws voor Andijk’ [video] en Belevingsvlucht boven Andijk: ’Hij draait, hij draait! Eindelijk, daar is-ie’

Johan Berga grapte dat de Boeing niet eens laag genoeg vloog voor mooie foto’s. Later voegde hij er aan toe dat een grote groep mensen in Andijk niet eens door had dat het vliegtuig al was overgekomen. Dat laatste is zeker mogelijk omdat de Boeing net ten zuiden van Andijk vloog en de wind uit het noordwesten kwam, zodat het geluid werd weggeblazen.

Hoger

Bovendien zou volgens plan de Boeing op een hoogte van 1830 meter over het IJsselmeer gaan en boven Noord-Holland langzaam stijgen. Volgens Flightradar24 werd ter hoogte van Andijk al de drie kilometer bereikt en bij Hoogwoud al bijna de vier kilometer. Die hoogte werd ook aangehouden voor de route boven de Noordzee en later over Egmond, Middenmeer en Oosthuizen.

Ook actievoerders meenden dat elders in het land de verschillende aan- en uitvliegroutes op grotere hoogte werden gevlogen. Ook het feit dat de kist geen passagiers had en daardoor veel lichter was, heeft als gevolg dat de herrie minder is. Ook de snelheid was niet al te hoog, zodat de motoren minder brulden.

Chaotisch

Wegens ’technische problemen’ ging de zogeheten belevingsvlucht met een vertraging van twee uur van start. De Boeing 737-800 van Transavia zou vanaf Schiphol vertrekken en zeven verschillende routes boven Nederland vliegen. Simulaties van de start- en aankomstroutes naar Lelystad Airport. Maar de routes konden niet in de boordcomputer worden geladen en uiteindelijk werd een andere Boeing ingezet.

Twee uur later begonnen de vluchten. In Noord-Holland werden drie uitvliegroutes vanaf Lelystad naar de Noordzee uitgetest en twee aankomstroutes. De aankomstroutes gingen over Egmond, De Rijp en Oosthuizen op 4,2 kilometer.

De uitvliegroute over Andijk ging ook redelijk onopvallend, mede omdat de windrichting gunstig was en de Boeing al aardig op hoogte zat. Dat was ook het geval bij twee routes over de Noordkop. Pas om kwart over tien was de Boeing terug op Schiphol.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws