Vijfhuizenaar vreest hoge boten langs Ringvaart

Vijfhuizenaar vreest hoge boten langs Ringvaart

Vijfhuizenaar L. Evers vroeg donderdag bij de Raad van State om een fikse aanscherping van het afmeer- en steigerbeleid voor de Ringvaart in de gemeente Haarlemmermeer.

,,Als de gemeente een maximale hoogte voor afgemeerde kajuitboten in het nieuwe bestemmingsplan voor de Ringvaart opneemt zou ik al meer tevreden zijn. Dan houd ik in ieder geval mijn uitzicht over de Ringvaart’’, zei de oeverbewoner tijdens een rechtszaak in Den Haag.

Volgens de gemeente Haarlemmermeer is een hoogtebeperking voor afgemeerde kajuitboten vooralsnog niet nodig omdat uit onderzoek blijkt dat er nog nooit klachten of problemen zijn geweest.

Verder levert de maximale toegestane omvang van de steigers al een beperking op zei de gemeentewoordvoerster.

Wildgroei

,,Als een steiger 5 meter lang is mag de boot er hoogstens aan beide zijden een meter uitsteken. Een boot van zeven meter lang zal nooit boven een bepaalde hoogte uitkomen. Bovendien mag de steiger niet hoger dan 60 cm boven het water uitsteken. In het oude plan mocht een steiger gelijk aan de weg op de dijk liggen.’’

Evers vreest evenwel dat het nieuwe bestemmingsplan voor de Ringvaart tot een wildgroei van steigers en afgemeerde boten binnen de bebouwde kom gaat leiden.

,,Sinds de sluiting van een aantal jachthavens in Haarlem leggen steeds meer Haarlemmers hun boten in de Ringvaart. De afgelopen tijd worden de gaten die er nog waren langs de oever snel opgevuld’’, aldus Evers.

Wildgroei

Doel van het bestemmingsplan is juist om een wildgroei van steigers en afgemeerde bootjes te voorkomen, zei de gemeentewoordvoerster. Haarlemmermeer wil in ieder geval geen nieuwe steigers meer langs de oevers buiten de bebouwde kom. De gemeente wil op die manier de landschappelijke openheid en doorkijkjes behouden.

Steigers en afmeerpalen mogen wel binnen de bebouwde kom worden aangelegd zolang die niet te groot en te hoog worden. Waar de Ringvaart smaller is dan 50 meter mogen de steigers niet langer dan vijf meter zijn en maximaal 7 m2 groot zijn. Waar de Ringvaart breder is mogen de steigers 10 meter lang zijn.

Volgens de gemeente maakt Evers zich druk om extreme situaties die zich nog niet hebben voorgedaan.

Generaal pardon

,,En mochten er ooit problemen met te hoge kajuitboten komen dan kunnen we een maximale kajuithoogte beter via de APV regelen en niet via het bestemmingsplan’’, aldus de gemeentewoordvoerster.

Rechter en staatsraad Eric Helder wilde nog weten of het nieuwe bestemmingsplan een soort generaal pardon is voor in het verleden zonder vergunning aangelegde steigers.

De gemeentewoordvoerster ontkende dat, maar voegde eraan toe dat de gemeente pas tegen ’illegale’ steigers optreedt als er klachten of handhavingsverzoeken komen.

En dat is dan weer een klacht van Evers, die vindt dat de gemeente veel te weinig doet tegen illegale steigers en afmeerpalen.

Uitspraak over het nieuwe steigerbeleid volgt binnen enkele weken.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws