Oplossing HOV-knooppunt Schiphol-Zuid

Oplossing HOV-knooppunt Schiphol-Zuid
© Archief
HOV-bus.

Het HOV-knooppunt Schiphol-Zuid komt op het kruispunt van de Fokkerweg en de Kruisweg/N196 in Schiphol-Rijk.

Dat kan door de ruime opzet van de Fokkerweg ter plaatse. Langs de Kruisweg en vooral langs de Fokkerweg komen bushaltes voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV).

,,Het is een beetje passen en meten en soms is een halte iets smaller dan we zouden willen, maar het is goed haalbaar’’, zegt projectleider Jasper Hink van Vervoersregio Amsterdam.

De Fokkerweg kwam in beeld voor het busknooppunt na opening van de nieuwe provinciale weg N201 (Hoofddorp-Aalsmeer). Daardoor rijdt er veel minder autoverkeer over de Kruisweg en Fokkerweg, waardoor er ruimte voor de bus ontstond.

Bezwaren

Het plan om knooppunt Schiphol-Zuid in het gebied Schiphol Logistics Park, aan de zuidkant van de Kruisweg aan te leggen is van de baan. Ondernemers met hun bedrijf op Schiphol-Rijk hadden daar grote bezwaren tegen omdat hun personeel dan veel verder moet lopen naar de bushalte. De haltes op de Beachavenue, waar ze nu gebruik van maken, verdwijnen echter.

,,Het is straks iets verder lopen naar het knooppunt, maar de frequentie van de bussen is zo hoog dat de wachttijd op de halte korter is’’, aldus Hink. Vanaf het knooppunt, dat tussen 2018 en 2020 wordt aangelegd, kan 26 keer per uur een bus naar Schiphol Plaza worden gepakt.

Op het knooppunt stoppen de bussen 180, 187, 191, 340 en 342. Schiphol-Zuid maakt straks deel uit van de Ring Schiphol voor HOV. De Vervoersregio heeft gekeken hoeveel mensen bij welke bedrijven werken om de locatie van het knooppunt mede te bepalen.

Schiphol-Rijk

Voordat het knooppunt wordt aangelegd wordt eerst de HOV-route door bedrijventerrein Schiphol-Rijk aangepast. De R-Net bussen hebben hier geen vrije busbanen en rijden met het verkeer mee.

Daarbij hinderen geparkeerde vrachtwagens en auto’s, kruispunten en andere hindernissen op de kronkelende route door Schiphol-Rijk. ,,We hebben naar een snellere route gezocht’’, zegt Herman Jut van busbedrijf Connexxion, ,,maar wel met haltes die zoveel mogelijk werknemers op het bedrijventerrein bedienen.’’

Van de dertien mogelijke routes bleven er na een eerste selectie vier over. Onder Schiphol-Rijk liggen veel ondergrondse leidingen die niet verplaatst kunnen worden en waar geen busbaan overheen kan worden gelegd.

Fokkerweg

De vier varianten geven de bus een route over de Fokkerweg, door bedrijventerrein Schiphol-Rijk en een combinatie van die twee.

Uiteindelijk zijn er twee varianten overgebleven die nu aan de ondernemers van Schiphol-Rijk maar ook de bewoners van Aalsmeerderbrug worden voorgelegd: een route over de Fokkerweg, die ook het nieuwe bedrijventerrein Groenenberg bediend, en een route door Schiphol-Rijk.

Met hun advies wordt in september een voorkeursvariant gekozen die vanaf oktober wordt uitgewerkt. Daarbij wordt een klankbordgroep van gebruikers en omwonenden ingeschakeld.

Qua kosten maken de twee varianten niet veel uit: iets meer dan negen miljoen euro. Bij de een worden iets meer mensen sneller bediend door de bus, bij de andere hoeven ze minder ver te lopen.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws