’Zware trucks weg uit Vijfhoek’

’Zware trucks weg uit Vijfhoek’
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Bas de Boer wil minder grote vrachtwagens.

De wijkraad Vijfhoek, Raaks en Doelen wil dat de gemeente een eind maakt aan de onveilige verkeerssituatie in de Keizerstraat en de Barrevoetestraat. Een oplossing heeft de wijkraad niet voor deze smalle straten in de binnenstad, maar de wijkraad hoopt wel dat de gemeente gaat onderzoeken hoe de verkeerssituatie kan worden verbeterd.

Bas de Boer woont met zijn gezin aan de Keizerstraat en heeft wel ideeën over een verbetering van de verkeerssituatie. In zijn straat is eenrichtingsverkeer voor auto’s en tweerichtingsverkeer voor fietsers. Omdat de straat zo smal is, zijn fietsers bij een tegemoetkomende auto altijd min of meer gedwongen over de stoep te rijden.

Een oplossing voor dit verkeersprobleem is voor de smalle straat dus verre van simpel. Maar De Boer verwijst naar de Amsterdamse grachtengordel, waar vrachtwagens boven een bepaald gewicht en groter dan een bepaalde breedte niet welkom zijn.

Hij bepleit een soortgelijk inrijverbod voor Haarlem. Dat betekent dat de winkels in de binnenstad met kleinere wagens moeten worden bevoorraad. Nu gaan er ook veel grote vrachtwagens door zijn straat. ,,Ik heb niets tegen auto’s of kleine trucks, maar dat zou moeten worden beperkt tot het bestemmingsverkeer.’’

Een andere optie in zijn ogen is het plaatsen van verzinkbare paaltjes die overdag omhoog gaan. ,,Met kentekenregistratie kun je zo verkeer voorkomen.’’ De Boer wijst naar het trottoir pal voor zijn huis. ,,Er komen te veel grote vrachtwagens in de straat, die onze stoepen stuk rijden.’’

De Boer stelt dat de gemeente verantwoordelijk is voor het onderhoud van de trottoirs maar dat er op zijn klachten over het kapotte trottoir niet meer wordt gereageerd. Ook de wijkraad is dit een doorn in het oog en vraagt de gemeente in een brief om de stoepen snel te repareren.

De wijkraad stelt in dezelfde brief aan de gemeente dat de veiligheid van voetgangers en fietsers in het geding is. Daarom vraagt de wijkraad om voor de verbinding Barrevoetestraat-Keizerstraat een onderzoek of meningspeiling uit te voeren ten aanzien van het autoluw maken. De wijkraad benadrukt dat de oplossing moet worden gedragen door alle partijen: bewoners en winkeliers.

In de Keizerstraat zit ook stofzuigerspecialist Van der Putten, gerund door Robin van der Putten. Hij laat zijn winkel ook ’s nachts en in de vroege ochtenduren bevoorraden om problemen te voorkomen. Kleinere auto’s om de winkels te bevoorraden, dat is naar zijn mening de oplossing. ,,Soms staat mijn hele huis te trillen, je wil niet weten wat voor jetsers van vrachtwagens soms door de straat gaan. Allemaal afkomstig van winkels uit de Grote Houtstraat.’’

De route die ze kiezen door de Barrevoetestraat ligt volgens hem wel voor de hand. De Raaks is immers afgesloten voor het vrachtverkeer. Op dit moment is de route via het Kenaupark vanwege de renovatie ook nog eens afgesloten. Omrijden via de andere kant langs het Spaarne kan nog wel, oppert hij.

Yvonne van de Rest runt met haar man audiowinkel Elres. Hun winkel wordt ook bevoorraad door grote vrachtwagens die bijvoorbeeld wasmachines komen brengen. Volgens haar is dat onvermijdelijk. ,,Die komen niet met kleinere wagens, dat kan ik je wel vertellen.’’

De gemeente reageert op de brief van de wijkraad door te stellen dat er binnenkort overleg wordt gevoerd met de bewoners over hun ideeën voor het verkeer.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws