Spaarne Gasthuis gaat laaggeletterden helpen naar betere leefstijl en zorg

Spaarne Gasthuis gaat laaggeletterden helpen naar betere leefstijl en zorg

Het Spaarne Gasthuis gaat laaggeletterden helpen naar een betere leefstijl en gezondheid. In een Taalpunt krijgen ze uitleg van de informatie over hun behandeling zodat ze beter kunnen omgaan met ziekte en gezondheid.

In de Week van de Alfabetisering opent het Spaarne Gasthuis een Taalpunt in de centrale hal van het ziekenhuis in Hoofddorp. Vanaf donderdag kunnen patiënten, bezoekers en medewerkers daar terecht met taalvragen.

Vrijwilligers gaan op dinsdag en donderdag hulp bieden bij onder andere het begrijpen van medische informatie en het invullen van formulieren en vragenlijsten. Als daar behoefte aan is kunnen de vrijwilligers ook mensen doorverwijzen naar de bibliotheken in de regio waar cursussen en taaltrajecten voor laaggeletterden worden gegeven.

Ongezonder

Het Spaarne Gasthuis vindt dat een ziekenhuis een belangrijke rol heeft in de bestrijding van laaggeletterdheid. Medisch specialisten en medewerkers komen dagelijks in aanraking met veel patiënten die een taalprobleem hebben.

Dan blijkt vaak dat deze patiënten de informatie over hun aandoening en behandeling niet goed begrijpen. Dit kan leiden tot een slechtere gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat laaggeletterden een ongezondere leefstijl hebben, aldus het ziekenhuis.

Ze hebben vaker last van chronische ziekten als diabetes, psychische klachten en hart- en vaatziekten.

Ook gaan ze vaker naar de huisarts of het ziekenhuis, houden ze zich niet aan voorgeschreven behandelingen en gebruiken ze medicijnen vaak verkeerd. De hulp vanuit het Taalpunt moet de communicatie tussen de zorgverlener en de patiënt soepeler laten verlopen.

Esther de Wilde is adviseur laaggeletterdheid van het Spaarne Gasthuis: ,,Het Taalpunt is in de eerste plaats een extra service voor patiënten en bezoekers. Maar uiteindelijk willen we natuurlijk ook het gesprek aangaan en mensen enthousiasmeren voor het volgen van een taaltraject, als daar behoefte aan is. We beginnen voor nu in Hoofddorp, maar hopen in de toekomst, als het een succes blijkt, ook een Taalpunt te openen in Haarlem-Zuid en Haarlem-Noord.”

Medewerkers

Het ziekenhuis heeft ook een groep medewerkers die gebruik kan maken van het Taalpunt. Zo komt laaggeletterdheid voor bij de afdelingen hospitality, schoonmaak en catering.

Deze groep kan moeite hebben met het maken van e-learning, het invullen van online enquêtes, maar ook met het begrijpen van geschreven werkinstructies. Dit blijkt uit lage deelnamecijfers, de testen van duurzame inzetbaarheid en persoonlijke gesprekken met teamleiding. Het Spaarne Gasthuis wil een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van hun lees-, schrijf- en computervaardigheden. Doel is om hiermee de kwaliteit van het werk, de veiligheid en de gastvrijheid richting patiënten en bezoekers te bevorderen.

In de bibliotheken van Haarlem en Haarlemmermeer zijn Taalhuizen opgezet waarmee het Spaarne Gasthuis gaat samenwerken.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws