’Oude dame’ Douglas DC-2 glimt weer in museum Nieuw-Vennep

’Oude dame’ Douglas DC-2 glimt weer in museum Nieuw-Vennep
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Onthulling van de opgeknapte DC-2 uit 1934 in het Nederlands Transport Museum.

Zes weken lang hebben de vrijwilligers van het Nederlands Transport Museum de Douglas DC-2 uit 1934 ’gepoetst, gepoetst en gepoetst’. Vrijdagmiddag is het opgekalefaterde vliegtuig, als ware het een gerestaureerd schilderij van Rembrandt, feestelijk onthuld. Tijdens de zomervakantie kunnen bezoekers zien hoe de ’oude dame’ verder wordt opgeknapt.

De Douglas DC-2 verkeerde zes weken geleden nog in een erbarmelijke staat. In delen werd het toen vervoerd van vliegbasis Eindhoven naar het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep.

,,Het vliegtuig is nu een klein beetje toonbaar. Het staat in elk geval op z’n wielen’’, zegt Arno van der Holst, een van de drijvende krachten achter het museum, vrijdagmiddag vlak voor de onthulling bescheiden.

Anne Cor Groeneveld (links) schonk de DC-2 aan het Nederlands Transport Museum, waarvan Arno van der Holst (rechts) een van de initiatiefnemers is.
© foto united photos/paul vreeker
Anne Cor Groeneveld (links) schonk de DC-2 aan het Nederlands Transport Museum, waarvan Arno van der Holst (rechts) een van de initiatiefnemers is.

Een groep van zo’n zestig vrijwilligers heeft zes weken lang keihard gewerkt aan de DC-2. Op het aluminium bleken meerdere lagen verf aangebracht en veel onderdelen zaten onder een mengsel van verdroogde olie en stof. Het vliegtuig was ’totaal verroest’.

Onder de vrijwilligers was zelfs een vrouw uit Zuid-Limburg. Elk weekeinde kwam Katja Bakker naar Nieuw-Vennep om te helpen met poetsen. Maar ook moest flink worden geschuurd en gepolijst om de DC-2 te laten glimmen. Tijdens het verwijderen kwamen allerlei details tevoorschijn, zoals oude registraties en in het aluminium gekerfde namen en data.

De handigste vrijwilligers zetten het vliegtuig in elkaar. De komende maanden wordt de DC-2 verder opgeknapt. De mannen achter het museum wilden het per se vandaag toonbaar hebben, omdat de zomervakantie voor veel Nederlanders is aangebroken. Tijdens de vakantie is het Nederlands Transport Museum elke dag open.

De DC-2 uit 1934 was eind mei nog totaal verroest.
© Foto Nederlands Transport Museum
De DC-2 uit 1934 was eind mei nog totaal verroest.

Dat bezoekers kunnen zien hoe de komende tijd aan de DC-2 wordt gewerkt, past in de filosofie van het museum. Zowel aan exterieur als interieur wordt nog flink gesleuteld. Gezocht wordt bijvoorbeeld nog naar oude instrumenten voor in de cockpit.

Een DC-2-stuurwiel is sinds vrijdagmiddag binnen, die krijgt Van der Holst overhandigd door Anne Cor Groeneveld, die het vliegtuig schonk aan het museum. Maar voor de cowlings, een soort motorkappen, is het wachten totdat de musical ’Soldaat van Oranje’ niet meer wordt opgevoerd. De kappen worden namelijk gebruikt tijdens de voorstellingen.

Pantserwagen

Het museum wil verhalen vertellen. Dat doet het bijvoorbeeld met een replica van een van de eerste Romeinse reiswagens, een T-Ford-bestelauto, een kaasbrik, een pantserwagen, Dafjes, een ’Mash-helikopter’ en dieselwalsen. Binnenkort wordt een Zilvermeeuw-metrostel uit Amsterdam aan de collectie toegevoegd.

Ook een transportbrommer behoort tot de collectie van het museum.
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Ook een transportbrommer behoort tot de collectie van het museum.

Over de DC-2 zijn talloze verhalen te vertellen. Dat blijkt ook als schenker Groeneveld het woord neemt. Hij vertelt hoe de Dutch Dakota Association (DDA) ’de moeder aller vliegtuigen’ in Australië op de kop tikte.

De eigenaar wilde hem eigenlijk niet verkopen, maar moest wel toen hij ging scheiden. Het transport had in 1987 heel wat voeten in de aarde. Vooral het vervoer van de vliegtuigromp bezorgde Groeneveld en andere DDA’ers hoofdbrekens. Uiteindelijk werd het per marineschip getransporteerd, terwijl de commandant had gedreigd de romp overboord te gooien.

Ook Van der Holst is goed in verhalen vertellen. Soms lijkt hij in al zijn enthousiasme niet meer op te houden met praten. Zoals over het logboek van de DC-2 waarin staat welke vluchten het toestel van Eastern Air Lines allemaal maakte totdat in 1944 tijdens een storm de wielen braken en het stuurwiel kapot klapte.

Plattegrond van Museumpark21.
Plattegrond van Museumpark21.

Daarna vloog het nooit meer. Stiekem lijkt Van der Holst ervan te dromen dat ’de oude dame’ ooit weer het luchtruim kiest, maar om dat te realiseren is waarschijnlijk een miljoen euro nodig en dan neemt het opknappen nog tien jaar in beslag.

Vlak na de onthulling neemt Van der Holst complimenten in ontvangst van genodigden. ,,Ik had nooit gedacht dat het zou lukken in zulke korte tijd’’, zegt iemand haast euforisch.

Even later blikt Van der Holst vooruit. Het museum verhuist graag naar Park21, het nieuwe recreatiegebied tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. In het kantoor hangt een plattegrond van Museumpark21.

Dat idee van de initiatiefnemers van het Nederlands Transport Museum wordt in fases gerealiseerd, hoopt Van der Holst. Hij denkt dat herfst 2019 het eerste kleine deel klaar is, zodat daar gevierd kan worden dat KLM, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum en vliegtuigbouwer Fokker een eeuw eerder werden opgericht.

Het lijkt, met meerdere vliegtuigloodsen, op het terrein van de Eerste Luchtverkeer Tentoonstelling Amsterdam (Elta) in 1919.

Matthijs Beke, gemeentelijke projectmanager voor Park21, ziet nog wel drempels voordat het museum terecht kan in het recreatiegebied. Zo moet de grond die het op het oog heeft nog worden verworven. Maar iets tijdelijks op een andere plek in Park21 is wel realistisch, denkt de projectmanager.

Dat het museum in de zomer van 2019 stilstaat bij 75 jaar D-Day met een tijdelijk vrijheidspark in het recreatiegebied, acht hij kansrijk. ,,Ze zijn welkom’’, zegt Beke over een mogelijke verhuizing van het museum naar Park21. Wel moet het een marktconforme prijs betalen voor gebruik van de grond.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws