Haarlemse aubade in Oude Baaf voor de 50-jarige koning

Haarlemse aubade in Oude Baaf voor de 50-jarige koning
© Foto United Photos/Paul Vreeker
Artiesten en publiek bezingen de jarige koning in de Grote Kerk.

Traditioneel begint het programma van Koningsdag in Haarlem met de Zing-In in de Grote of St.-Bavokerk. Dit jaar met als thema ’Sentimental journey’.

Presentator Joost Mulder heet het publiek welkom ’in deze koeldoos’, want het is kleumend afzien in de koude kerk. ,,Voor het weer van vandaag is heel toepasselijk ’code oranje’ aangekondigd’’, aldus de spreekstalmeester van dienst. Om warm te blijven mag het toegestroomde volk gelukkig verschillende evergreens meezingen onder de bezielende leiding van Trio Bijlsma²Hooglugt (zang Lolita Hooglugt en Michaëla Bijlsma, op orgel en vleugel bijgestaan door Teke Bijlsma). Voor de gelegenheid is het drietal aangevuld met John Erich op bas en Joop Kooger op slagwerk. Aan de aubade wordt verder meegewerkt door theaterkoor Blue Moon met dirigent Harry Habets.

Zingen

Bij binnenkomst zorgt het Haarlems Symfonisch Blaasorkest voor een feestelijk onthaal, waarna burgemeester Jos Wienen kort resumeert wat ook weer de aanleiding is voor het heuglijk samenzijn. Maar dan is het eindelijk volop zingen geblazen. Terwijl buiten het reuzenrad op de Grote Markt ronddraait, zet Bijlsma²Hooglugt ’Merck toch hoe sterck’ in. Dat is weliswaar het volkslied van Bergen op Zoom, maar het verscheen voor het eerst in druk bij de firma Johan Enschedé.

Loftrompet

Ook het ’Gospody pomiluj’ van Blue Moon is nog geen echte meezinger. Die dient zich pas aan met ’In een blauw geruite kiel’ over Michiel de Ruyter, volgens Joost zo iemand die we nu een ADHD’er zouden noemen. Dan is het tijd voor stadsdichter Willemien Spook. Zij steekt in ’Koningskind’ haar loftrompet voor onze vorst. Immers: ’Wie wilde er vroeger géén koning zijn:/ wij speelden er eentje met een gordijn/ en een kroon van bordkarton/ de troon was een tuinstoel, de zwabber/ een scepter, met als bordes ons balkon’.

Le Printemps

Teke Bijlsma is niet gevraagd om op orgelklanken te bezuinigen, blijkt bij de volgende meezinger. Hij geeft de zilvervloot een muzikaal vergulde omlijsting mee. De appeltjes van oranje galmen door het middenschip. En als Blue Moon Michel Fugains ’Le Printemps’ laat doorbreken, zou je bijna denken dat iedereen er warmpjes bijzit. Dat wordt echter alweer gauw gelogenstraft door de hit van Louis Davids op tekst van Jacques van Tol, ’Als je voor een dubbeltje geboren bent’. Hoe sentimental wil je deze gezongen journey hebben?

Een van de favoriete meezingers is ongetwijfeld ’Op een kangoeroe-eiland’ van het Cocktail Trio. Dat nummer vormt de opmaat voor het jongste Lied voor de Koning op woorden van tekstdichter Coot van Doesburgh. Een aubade pur sang: ’Hoe we ook onderling allen verschillen/ Ieder kan helpen bij wat we graag willen/ Dan is er niemand meer werk’lijk alleen/ Eén voor ons allen... en allen voor één’.

Koningshymne

Hoe realistisch wil je het hebben? De samenstellers hebben zich dat kennelijk ook afgevraagd, toen zij besloten na deze koningshymne dan maar het aloude ’Droomland’ van Willy Derby aan te heffen.

Maar om in traditie af te sluiten mag op een dag als gisteren natuurlijk het Wilhelmus niet ontbreken. Het klinkt uit tweehonderdvijftig kelen als uit één mond. Daar is niets sentimenteel aan. Het is gewoon zoals het op zo’n Koningsdag hoort.

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws