Evaluatie: chaos Schiphol eind april was niet nodig

Evaluatie: chaos Schiphol eind april was niet nodig

Er is niet tijdig, rechtstreeks en volledig informatie gedeeld tijdens de stroomstoring die de luchthaven Schiphol trof in de vroege ochtend van 29 april.

,,Als ik eerder was geïnformeerd als het bevoegd gezag hadden er andere besluiten genomen kunnen worden dan het afsluiten van de Schiphol-afrit van snelweg A4. Maar ik heb die informatie niet gekregen, dus ik kon die besluiten niet nemen’’, zegt burgemeester Onno Hoes van Haarlemmermeer.

Lees hier: Chaos op Schiphol na storing bij inchecken, verkeer en treinen komen langzaam weer op gang [update, video]

Maandag is de evaluatie van de bijna-ramp op Schiphol openbaar gemaakt. Door een stroomstoring in Amsterdam-Zuidoost werd een deel van de luchthaven Schiphol getroffen. De noodstroomvoorziening werkte wel, maar niet optimaal.

De incheckbalies vielen uit. Op deze heel drukke dag op Schiphol dreigde de vertrekhal vol te stromen met passagiers die niet doorgelaten konden worden. Medewerkers van de luchthaven en de Koninklijke Marechaussee besloten daarop de toerit vanaf de A4 af te sluiten.

Daardoor kwamen auto’s stil te staan op de A4 en gingen mensen met hun bagage lopend richting luchthaven, wat levensgevaarlijke situaties op had kunnen leveren. De burgemeester van Haarlemmermeer werd pas na de afsluiting van de afrit daarvan op de hoogte gesteld.

Lees hier: Stroomstoring Schiphol door ’reeks gebeurtenissen’

,,Omdat er geen incidenten zijn geweest kunnen we nu vanuit een redelijk luxe positie terugkijken wat er is gebeurd’’, zegt Hoes.

,,De betrokken medewerkers hebben van moment tot moment gekeken wat er aan de hand was en steeds dachten ze ’we redden het wel’, maar er viel steeds weer iets anders uit. Er was op bepaalde plekken op Schiphol geen stroom en daarop is gehandeld.’’

Onno Hoes.
© ANP
Onno Hoes.

,,Wat we ervan leren is dat betrokkenen vroegtijdig op de hoogte moeten worden gesteld en dat er in scenario’s moet worden gedacht. Er is een mobiliteitsplan om te voorkomen dat auto’s stil komen te staan op de snelweg’’, aldus Hoes.

Er zijn voor incidenten op Schiphol, zoals een aanslag of een langdurige stroomstoring, draaiboeken opgesteld. Alleen niet voor een korte stroomstoring zoals er op 29 april was. Hoes: ,,Hoe lang zijn we nu bezig met de luchthaven, kun je je afvragen. Hoe kan dit gebeuren. Het blijkt dat je toch iedere keer weer verrast kunt worden.’’

Als burgemeester, verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in Haarlemmermeer, voelt Hoes zich niet gepasseerd.

,,Schiphol en de marechaussee hadden het incident moeten opschalen, dan waren er meer partijen bij betrokken. Dat hebben we ervan geleerd. Nu mogen we blij zijn dat de gevolgen beperkt zijn gebleven. De storing had ook veel langer kunnen duren.’’

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws