’Beloon Haarlemmer zonder auto’

’Beloon Haarlemmer zonder auto’
© United Photos/Rob van Wieringen
Het parkeerdebat.

Haarlem is zaterdag in gesprek gegaan met een groep van honderd stadsgenoten over het parkeren in de toekomst. De bijeenkomst heeft nog niet zoveel concreets opgeleverd, wel zijn wat meningen gepeild.

Zo’n 150 Haarlemmers zijn door de gemeente uitgenodigd om mee te denken over een nieuw parkeerbeleid in Haarlem dat in 2017 zal worden ingevoerd. Er zijn zo’n honderd Haarlemmers gekomen en het merendeel is man. De meerderheid is per fiets naar De Lichtfabriek gekomen. De meesten wonen in het centrum, een klein percentage heeft een tweede auto zo blijkt uit de peiling in de zaal.

Basiliek

Burgemeester Bernt Schneiders zegt dat hij twintig jaar geleden vlak buiten het centrum bij de Bavo basiliek woonde toen de binnenstad autoluw werd gemaakt. ,,Daar was ik het niet mee eens en mijn buren ook niet, maar achteraf gezien was het een visionaire stap, het heeft de stad goed gedaan’’, concludeert hij nu. ,,Nu knelt het weer en daarom zijn we toe aan nieuw parkeerbeleid. Dat bespreken we eerst met de bewoners zodat we het besluit op een afgewogen manier kunnen nemen.’’

Volgens parkeerwethouder Cora-Yfke Sikkema zijn er 7000 bezoekers op het online parkeerplatform Haarlemparkeert.nl geweest en hebben die 130 ideeën achtergelaten. Parkeren loont zo blijkt uit cijfers. De stad haalt jaarlijks 18,5 miljoen euro op aan parkeergeld.

Duur

Haarlem is duur en bezet de derde plaats met de hoogste parkeertarieven na Amsterdam en Utrecht. De gemeente moet ook nog eens een miljoen bezuinigen op het parkeren. Bij vier eerdere bijeenkomsten met kleinere groepen burgers is gebleken dat er schaarste is en dat iedereen zijn auto wil parkeren.

Dat mag wel wat kosten en het moet in de binnenstad niet te veel ten koste gaan van speelplaatsen en groen, vindt men ook. De borden zijn vaak onduidelijk en de auto voor de deur parkeren kost veel ruimte. Volgens mobiliteitsdeskundige Carlo van de Weijer voelen veel mensen zich niet prettig in een omgeving met veel auto’s.

Er zijn volgens hem nieuwe ontwikkelingen zoals zelfsturende auto’s vanaf 2020. In de toekomst rijdt de auto je naar de stad en haalt hij je weer op als je klaar bent. Dertigers willen alleen niet meer hun eigen auto maar delen veel vaker de heilige koe die niet allang meer zo heilig is.

Er verschijnt een zwart-wit foto van de Oude Groenmarkt met veel auto’s en nu zonder auto’s vol met terrassen. Sikkema glundert want ziet dat er niet een stuk gezelliger uit?

Geneuzel

Wilma Giebels uit de Leidsebuurt neemt het woord. ,,Wat een geneuzel. Je kunt de auto niet wegdenken, hij is er gewoon. Laat alle Haarlemmers ervoor betalen. Ik kan hem nooit kwijt en zet hem vaak maar op de stoep.’’

Martijn Beerthuizen uit het Rozenprieel weet dat er wordt gehandeld in bezoekersschijven. ,,Mensen gebruiken hem om hun tweede auto te stallen.’’ ,,Anders is het onbetaalbaar’’, zegt een vrouw. ,,Mijn man is om vier uur thuis en dan gebruik ik de bezoekersschijf tot 21 uur. We kunnen niet zonder auto.’’

Een ondernemer uit Haarlem-Noord heeft bewust geen auto. ,,Mijn hele wijk is eenrichtingsverkeer en staat vol met levenloos blik.’’ ,,Waarom geen beloning als je geen auto hebt’’, vraagt een vrouw.

’Hoeveel minuten wilt u lopen als u de auto parkeert?’ is een vraag aan de zaal. Acht minuten is het gemiddelde antwoord. Over autodelen wordt verschillend gedacht. Ouderen hebben geen zin in, de jongeren meer maar dan moeten ze wel altijd over de auto kunnen beschikken.

Een verloskundige klaagt omdat er niets voor de beroepsgroep is geregeld. ,,Ik heb vaak spoedgevallen, maar kan mijn auto soms alleen maar op de stoep kwijt. Voor huisartsen is wel ruimte gereserveerd terwijl die allang geen spoedklussen meer doen. Als ik dan weer eens op de stoep parkeer omdat er een kind wordt geboren, krijg ik een boete.’’

Schaars

Volgens wethouder Jeroen van Spijk is er steeds meer mogelijk op digitaal gebied qua handhaving. ,,De ruimte is schaars dus we moeten regels afspreken en daarna handhaven. Digitaal biedt meer mogelijkheden. Er zijn tegenwoordig scanauto’s die veel meer overtredingen constateren. Als de pakkans hoger is, kan de boete omlaag.’’

Rand

Een bewoonster uit de Vijfhoek vindt dat bezoekers altijd naar de parkeergarage moeten worden gestuurd. Of, beter nog, aan de rand van de stad moeten parkeren net als in het Belgische Hasselt. ,,En dan met gratis vervoer naar de stad.’’

Dat werkt nog niet zo goed, het is geprobeerd bij de lege Cronjégarage, zegt wethouder Sikkema.

Om half vijf is het gesprek klaar. Sikkema legt uit dat er een collegevoorstel komt wat vervolgens de inspraak weer in gaat. In augustus heeft Haarlem dan een nieuw parkeerbeleid. Daarin is dan goed geluisterd naar iedereen.

Een Haarlemmer zegt na afloop dat hij de bijeenkomst eigenlijk maar onzin vindt. ,,Er is toch niet zoveel aan de hand in Haarlem? Hier en daar is het soms wat lastig om je auto te parkeren maar dat valt reuze mee dus waarom dit hele circus opgetuigd?''

(App-gebruikers zien een video hier)

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws