'Het was liefde op eerste gezicht'

'Het was liefde op eerste gezicht'
Eve van Griinsven. Foto Marco Borggreve.

Eva van Grinsven behoort tot die gedreven en rijk getalenteerde generatie jonge Nederlandse musici die bewijst dat grote kunst tijdloos 'topentertainment' kan zijn. Een concert mag een belevenis worden.

Regelmatig speelt ze mee met symfonieorkesten, maar ze klinkt vooral in allerlei kleine bezettingen, zoals het duo Sax en Stix en het Berlage Saxophone Quartet. Daarmee maakte ze de weergaloos mooie cd 'SaxoFOLK' maakte, vol met op volksmuziek geënte muziek van onder anderen Albéniz, Moessorgski, Grieg en Piazzolla.

Lokken

Het kwartet laat zich coachen door musici die andere instrumenten bespelen. ,,We putten graag uit andere tradities. Specialisten op elk gebied, zoals strijkers en houtblazers die ons uit de tent lokken.**

,,Nu internet zo belangrijk is, wordt zo*n cd misschien wat ouderwets. Toch zijn we blij met dit album. We kozen de stukken vanuit een gevoel, dat ook de volgorde bepaalde. Als je die stukken los downloadt is het verband weg.**

,,We werken nu aan het programma 'Muziek achter prikkeldraad', Muziek die in een tijd van onderdrukking is ontstaan, zoals het 8e strijkkwartet van Sjostakovitsj. Een bewerking natuurlijk, gemaakt met toestemming van de erven. We wilden dat al heel lang, want die muziek raakt je in het hart. Daar omheen hebben we dan nog wel wat vrolijker stukken van onder anderen Schulhoff en Kurt Weill.**

Uitlaatklep

Het kwartet bestaat naast Eva uit Lars en Kirstin Niederstrasser en Peter Vigh. De twee dames bespelen de grootste instrumenten. ,,Mensen denken als gauw: waarom laten die twee jongens juist die vrouwen zulke zware saxen sjouwen? Dat valt mee. Ze hangen aan een draagriem, maar een sopraansax moet je zonder steun omhoog houden. Juist dát is zwaar. Waarom ik juist bariton speel? Ik heb een voorliefde voor cello en fagot. Die zitten in hetzelfde klankregister. Bovendien houd ik ervan de basis, het fundament onder het ensemble te leggen. Intussen is de altsax mijn emotionele uitlaatklep.''

Eva begon op haar zesde met blokfluit, stapte over viool, maar viel voor de sax: ,,Liefde op het eerste gezicht. Mijn vader was trombonist in het Brabants Orkest en dirigent van een harmonie waarin ook een oom en neef speelden. Op mijn negende ben ik ook in een harmonieorkest gaan spelen. Daar merk je het belang van samenspel: je leert luisteren naar elkaar om samen iets te bereiken. Zo'n orkest bindt ook een de gemeenschap waaruit het voortkomt.''

De saxofoon is uitgevonden door de twee eeuwen geleden geboren Adolphe Sax. Hij hoopte het symfonieorkest meer kleuren te geven, om een 'verbinding' te maken tussen strijkers, hout- & koperblazers maar dat is niet echt gelukt.

Weill

,,Tussen beide Wereldoorlogen scheven bij voorbeeld Weill en Hindemith veel voor sax. In Duitsland maakte het instrument tijdens de jaren twintig en dertig binnen de klassieke muziek wel een opmars, maar die werd door de komst van de nazi´s onderbroken. Daarnaast hebben ook Ravel en Rachmaninov de sax gebruikt, net als Gershwin en Bernstein.''

,,Muziek uit die tijd is verwerkt in een programma dat ik speel met zangeres Sabine Wüthrich en pianist Daniel Kramer. ,,Daar zitten 'liedjes' bij van Arnold Schönberg die hij schreef om wat te verdienen, maar we brengen ook werk van Satie en Rosentahl, onder meer een stuk met Jazz en Blues.''

Met slagwerker Ramon Lormans vormt ze het duo Sax en Stix, een spectaculaire combinatie. ,,Eigenlijk uit nood geboren. Op het conservatorium van Tilburg ontstonden groepen om kamermuziek te kunnen spelen. Zelf wilde ik graag met een strijkkwartet werken, maar de strijkers werkten liefst met elkaar. Begrijpelijk. Intussen zat Ramon daar met zijn marimba ook alleen. Die stelde daarom voor om dan maar samen iets te proberen. We begonnen te grasduinen in boeken, benaderden componisten en Ramon begon zelf repertoire voor ons te bewerken.''

Spaans

Het resultaat: een leuk aantal prijzen en bijzondere concerten. ,,Als een soort broer en zus werken we al elf jaar samen. We hebben nu even een sabbatical, maar daarna gaan we spelen met accordeon duo Touac in een programma met muziek van de Groupe des Six, zoals Milhaud en Poulenc. Ook gaan we dan met zangeres Karin Strobos verder met ons Spaans getinte programma.

In Europa is de sax vooral het instrument van de lichte muziek. ,,In Amerika en Engeland bestaat die scheiding niet. Daar speelt een saxofonist beiden stijlen. Daar is het vooral ook een bij-instrument voor klarinettisten. Sax is dan ook minder moeilijk te bespelen. Tenzij je daar echt iets mee wilt bereiken, want dan moet je investeren. Toch zal ik me nooit wagen aan de jazz, ik heb teveel respect voor die stijl.''

Saxofoon:

Berlage Saxophone Quartet 'Muziek achter prikkeldraad': Amsterdam, Portugese Synagoge, 10 april, 20.00 uur; Aalsmeer, Oudkatholieke Kerk, 13 april, 15.30 uur.

Zondag 25 mei 17:15 Berlage Saxophone Quartet

BSQ, 'Saxofolk': Jagthuis Festival Nederhorst den Berg, www.jagthuis.nl

Met sopraan Sabine Wuethrich en pianist Daniel Kramer: Schuilkerk De Hoop, Diemen, 30 maart, 15.00 uur.

CD: 'Saxofolk (MDG).

Info: www.evavangrinsven.nl

Wil je niks missen van Haarlems Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws