Teruglopende reizigersaantallen, toch evenveel bussen in 2023
Het busplein in Haarlem.© foto mediahuis/mireille sneekes
In 2023 zullen evenveel bussen rijden als in 2022. Dat komt neer op ongeveer 94 procent van de dienstregeling zoals voor corona.
De provincie Noord-Holland steekt 1,2 miljoen in het busbedrijf en neemt de lease van de bussen op zich om de begroting van vervoerder Connexxion rond te krijgen. De busmaatschappij heeft het zwaar omdat de reizigersaantallen na corona nog achterblijven. Om te voorkomen dat dit gevolgen heeft voor de dienstregeling, is nu dit hulpplan opgesteld.
Gedeputeerde Jeroen Olthof: ,,We zien door het hele land dat er afgeschaald moet worden in het openbaar vervoer door de gevolgen van corona en het tekort aan personeel. Dat betreur ik zeer, want we willen juist meer OV. Goed openbaar vervoer is essentieel om Nederland, en dus ook de provincie Noord-Holland, in de toekomst bereikbaar te houden. Noord-Holland doet er daarom alles aan om het busvervoer in 2023 op hetzelfde niveau als dit jaar te houden. Van daaruit bekijken we vervolgens hoe we het OV verder kunnen laten groeien’’
Rentevoordeel
Connexxion rijdt met elektrische bussen. De provincie neemt die over en brengt ze onder in een ’materieel BV’. Connexxion blijft met deze bussen rijden. Dit levert een rentevoordeel op, dat wordt gebruikt om het tekort in de boeken van Connexxion te dichten. De bijdrage ven Noord-Holland om bussen te laten rijden is voor komend jaar vastgesteld. Dat wordt gebaseerd op de dienstregeling van 94 procent van voor corona, om het financiële tekort te dichten. Zo blijven reizigers gegarandeerd van een betrouwbare dienstregeling.
Een woordvoerder van de provincie laat weten dat het probleem speelt in de bredere sector openbaar vervoer. ,,De NS heeft er ook last van. Een nawee van corona. We gaan nu niet reageren op een vermindering van passagiers met het snijden in het aantal bussen dat rijdt. De reiziger merkt er niets van.’’
Chauffeurstekort
Waar de reiziger wel wat van merkt is het tekort aan buschauffeurs. In de regio Haarlem-IJmond rijden daardoor momenteel minder bussen. Voor de Gooi- en Vechtstreek en Noord-Holland Noord wordt nog gekeken of er extra maatregelen nodig zijn om het tekort van chauffeurs op te vangen.