Op deze dag in 1969 toont ’The Flying Scot’ zich de Max Verstappen van zijn tijd

Stewart in Zandvoort.© Foto Nationaal Archief/Joost Evers/Anefo

Milo Lambers
Monza

Op deze dag in 1969 werd Jackie Stewart voor het eerst wereldkampioen. Een terugblik op deze historische sportgebeurtenis in de rubriek Tikkie Terug.

Jackie Stewart heeft in 1969 al een aardige naam in de Formule 1. Zijn carrière begint vier jaar eerder veelbelovend. In zijn eerste race voor British Racing Motors (BRM) wordt hij direct zesde. In september op Monza wint hij zijn eerste wedstrijd van zijn loopbaan. In de twee jaar daarop zet de opmars van het Schotse fenomeen niet door. Zijn auto is vaak onbetrouwbaar.

Net niet

Het jaar erop stapt de coureur over naar het team van Matra, een Franse fabrikant. In Zandvoort wint Stewart in 1968 op indrukwekkende wijze in de regen. Ook op de Nürburgring en in Amerika is hij de beste van het veld. Tijdens de laatste race van het seizoen in Mexico-Stad, maken drie coureurs kans op het wereldkampioenschap.

Graham Hill is koploper in het klassement, gevolgd door Stewart op drie en Denny Hulme op zes punten. Stewart moet Hill voorblijven om zich tot wereldkampioen te kronen. Daar slaagt hij niet in, want Hill wint de race en Stewart komt niet verder dan plek zeven. Hill is voor de tweede keer wereldkampioen.

Zes op een rij

Het jaar erop is alles anders en zijn de rollen omgedraaid. Stewart voelt zich als een vis in het water in de Matra MS80. Hij zou de auto later de fijnste noemen waar hij ooit in heeft gereden. Vijf van de eerste zes races van het seizoen worden gewonnen door ’The Flying Scot’. Al snel is de vraag niet of maar wanneer hij kampioen gaat worden. Vergelijkbaar met het seizoen dat Max Verstappen nu kent.

Geen ballen

Stewart geldt als een uitgesproken coureur. Hij neemt het op voor de belangen van de coureurs en is een fel pleitbezorger van strengere veiligheidseisen binnen de Formule 1. In 1968 zijn liefst vijf coureurs omgekomen en Stewart ziet het belang in van veranderingen op circuits. Hij is de stichter van een destijds omstreden boycot van de coureurs. Zij weigeren in actie te komen op Spa-Francorchamps.

Stewart vindt het circuit, waar hij in 1966 een ernstige crash meemaakt, veel te gevaarlijk. Het komt hem op flinke kritiek te staan. Journalist Denis Jenkinson stelt zelfs dat Stewart geen ballen zou hebben. De boycot leidt wel tot verdere aanscherpingen van de veiligheid op het Belgische circuit.

Monza

De kritiek brengt Stewart niet van zijn stuk. Op 7 september, vier races voor het einde, kroont hij zich met een overwinning op Monza tot wereldkampioen. Eenvoudig is het niet. Stewart vecht tal van duels uit met Jochen Rindt, Jean-Pierre Beltoise en Bruce McLaren. De coureurs eindigen alle vier binnen twee tienden van elkaar. Het is zijn eerste van in totaal drie wereldtitels.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Wedstrijd:

Grand Prix van Italië

Datum:

7 september 1969

Plaats:

Monza, Italië

Meer nieuws uit Sport

Meest gelezen