’Inmiddels vraag ik me tijdens die twee minuten stilte af: Hoe lang nog kan ik zeggen, dat ik van ná de oorlog ben?’ | column

© Archieffoto ANP.

Richard Stekelenburg

Ik ben van na de oorlog. Van ver na de oorlog zelfs.

Toch groeide ik op met de Tweede Wereldoorlog als zijnde een levende en veel bepalende herinnering in het alledaagse leven. Dat zal deels te maken hebben met het feit dat mijn ouders pas op latere leeftijd kinderen kregen. Zij maakten de oorlog bewust mee.

Maar er is meer. Het maatschappelijke besef in mijn middelbare schooljaren - we hebben het over de jaren tachtig - werd gevormd door een verleden waar we nooit meer naar toe terug mochten én een dreigende atoomoorlog in een toekomst waar we niet heen wilden. ’Nooit meer fascisme’ en ’Stop de Neutronenbom’. Als een denkbeeldig interbellum.

De Bom viel niet. De Muur viel wel.

Heel even leken met het einde van de Koude Oorlog alle oorlogsdreigingen verdampt. De weg terug naar een tijd van genocide, massa-haat, racisme en fascisme leek me eigenlijk allang ondenkbaar – althans toch in Europa. Dat het überhaupt ooit zover gekomen was, was al een raadsel. Al had ik inmiddels wel geleerd dat dat toen ook niet van de ene op de andere dag was ontstaan, maar sluipenderwijs. Maar toch.

De wereld werd er natuurlijk niet veel vrediger op na de val van de muur. Nog geen jaar later zaten we in een Golfoorlog, Joegoslavië scheurde bloedig uiteen, de Twin Towers vielen, IS manifesteerde zich en noem maar op. Prettig is anders, maar het was nog steeds geen bom en geen wereldoorlog.

Toch sta ik al een paar jaar steeds vertwijfelder stil op 4 mei 8 uur. De haat richting een ieder die anders denkt, ligt steeds meer onverholen aan de oppervlakte, en is zelfs tot aan het oorlogsmonument te zien en voelen. Als een kruitvat wachtend op een lont. Oekraïne staat in brand en een Russische dictator lijkt tot alles bereid. Aldus vraag ik mij af: hoe lang nog kan ik zeggen, dat ik van ná de oorlog ben?

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.