Flink meer mensen met angsten en zorgen bellen stichting Mind. ’Nu staat Oekraïne op één’

Annemarie de Jong
Amsterdam

Stichting Mind Korrelatie ziet sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne het aantal telefoontjes van mensen met psychische klachten flink stijgen.

Normaal bellen mensen over uiteenlopende onderwerpen. „Nu staat Oekraïne op één. Tientallen mensen hebben inmiddels gebeld met hun zorgen”, laat woordvoerster Sandra Oskam weten. De stichting verwacht ’dat deze stijgende lijn zal doorzetten’. „Met name in de avond zijn we opgeschaald.”

De hulpverleners krijgen vooral telefoontjes en chatberichten van mensen die al met angsten worstelen. „Bij wie de ontwikkelingen rond Oekraïne een nieuwe trigger zijn om angsten op te laten laaien.”

Bellers ervaren volgens Oskam ’grote onzekerheid over de toekomst’, zijn bang voor een nucleaire aanval, of merken dat (oorlogs)trauma’s weer opspelen. „Mensen worden door deze gebeurtenissen weer teruggezogen in vroegere ervaringen met oorlogen en conflicten elders in de wereld.”

Ze benadrukt dat een gezonde levensstijl juist nu belangrijk is. „Door te bewegen kun je gevoelens van angst en spanning verminderen. Ga op tijd naar bed. Hoe meer je je aan je eigen routine houdt, hoe meer je een gevoel van controle hebt.”

Nuchter

’Blijven praten over je zorgen’ is cruciaal. „Kijk zo nodig het journaal samen met iemand, zodat je je zorgen kan nabespreken. In gesprek en contact kan juist de nuancering en relativering plaatsvinden, die nodig is om in balans te blijven. Kies als gesprekspartner iemand uit je omgeving die je kent als nuchter en met beide benen op de grond.”

Volgens Oskam is het goed om nieuws over de oorlog te doseren. „Kijk een journaal vroeg op de avond en niet vlak voor het slapen.” Stichting Mind biedt psychische hulp online, telefonisch (0900-1450) en in het land. „Over corona wordt nu niet meer zoveel gebeld. Maar natuurlijk zijn er nog wel mensen die worstelen met psychische problemen mede daardoor. Ze raken bijvoorbeeld sneller overprikkeld nu het weer drukker wordt en ze weer van alles ’moeten’.”

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.