’Marktconform salaris’: zet het niet in de vacaturetekst | column

Jesse Geul

Er is niks mis met een marktconform salaris, maar zet het niet in een vacaturetekst. Dit is een van de meest gehate termen van werkzoekend Nederland. En terecht, want wat verstaat de werkgever onder een marktconform salaris?

Vaak weten ze het zelf ook niet en daarom houden ze het graag vaag. Misschien hebben ze wel een bedrag in gedachten, maar zijn ze bang dat als ze dat bekend maken er niemand meer solliciteert. Of nog erger, ze nemen iemand aan die ook akkoord was gegaan met minder geld. Dilemma’s alom.

Sommige werkgevers snappen dat de term marktconform niet aanlokkelijk werkt, maar willen om uiteenlopende redenen toch geen salaris vermelden. Hierdoor ontstaan creatieve nieuwe aanduidingen. Eens per week staat er in het NRC een paginagrote advertentie met vier vacatures. Dit is altijd een heerlijk begin van mijn zaterdag. Ik weet niet of ik meer smul van mijn croissant of van de creatieve pogingen om een salarisindicatie te omzeilen.

De volgende smaken qua arbeidsvoorwaarden heb ik al voorbij zien komen; aantrekkelijke, competitieve, prima, goede, duurzame en uitstekende. Behoorlijk subjectieve begrippen, maar wat ik vooral fascinerend vind, is hoe deze krachttermen zich tot elkaar verhouden. Is prima beter dan goed? Of moet ik prima zien net zoals ik antwoord geef op de vraag hoe mijn eten smaakt. „Niet fantastisch, maar prima voor op de dinsdag.” En wat zijn duurzame arbeidsvoorwaarden in hemelsnaam? Word je dan uitbetaald in aandelen Greenpeace?

Maar de grootste losers zijn natuurlijk de mensen met competitieve arbeidsvoorwaarden. Ik moet er niet aan denken om elke maand te strijden voor mijn salaris.

Waar sollicitanten behoefte aan hebben is transparantie. De conservatieve verhouding tussen sollicitant en bedrijf is aan het veranderen. Managers die roepen dat je blij mag zijn om bij hen te werken zijn een uitstervend ras. Zo niet, dan straft de arbeidsmarkt ze wel af de komende tijd. Kraptes en crisissen hebben namelijk ook goede gevolgen, zoals dat de sollicitant meer te vertellen heeft bijvoorbeeld. Want laten we eerlijk zijn, iedereen heeft toch gewoon recht om te weten wat ze gaan verdienen als ze ergens op solliciteren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het salaris totaal irrelevant was voor een sollicitant. Iedereen wil zeker weten dat ze salaris overhouden aan het einde van de maand in plaats van een stukje maand aan het einde van het salaris.

jesse geul

Jesse Geul is recruiter, ondernemer en houdt van innovatie en verandering. Met zijn bedrijf ’21 Jobs’ geeft hij sollicitatietrainingen.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.