Max Caminita was in één klap uitgever van 10.000 kookboeken. De opbrengst ging naar de Haarlemse horeca | Persoon van het Jaar

Max Caminita: ’De Haarlemse horeca is ongekend sterk. Iedereen gunt elkaar echt de wereld.’© Foto United Photos/Rob van Wieringen

Nina Eshuis
Haarlem

Hij had geen idee wat hij aan het doen was. Toch lukt het Max Caminita om in tien dagen een kookboek op de wereld te zetten met recepten uit de Haarlemse horeca. De opbrengst van 108.000 euro ging volledig naar de 56 deelnemende zaken.

In maart 2020, toen de horeca voor de eerste keer dicht moest vanwege de coronapandemie, maakte Max Caminita zich vooral zorgen. Hij sliep slecht, piekerde wat af. Wat zou dit betekenen voor zijn zaak aan het Spaarne, restaurant Morris? Anderhalf jaar en tig persconferenties later is er van die bezorgde horecaondernemer weinig over.

Het klinkt misschien gek, maar hij is het een ’soort van leuk’ gaan vinden, die lockdowns. Hij weet inmiddels hoe de steunregelingen werken, hoe hij het inkooptechnisch moet regelen en hoe hij zoveel mogelijk uren kan creëren voor zijn personeel - dat hij doorbetaalt. En inmiddels weet hij ook dat hij niet moet gaan klagen, maar dat hij in staat is om ’iets tofs te creëren’.

Lees ook: Wie wordt Persoon van het Jaar 2021? Stem nu

Op de valreep van 2020 bedacht hij het kookboek ’De Haerlemsche Gastronomie Thuis’, met recepten afkomstig van 56 restaurants en cafés uit de Spaarnestad, om zichzelf en al zijn horecacollega’s te steunen. Het bleek een hit: Caminita verkocht ruim 8.000 kookboeken. Het leverde elke ondernemer een bedrag van 2.000 euro op, dat ze in mei op hun bankrekening zagen verschijnen.

(Tekst gaat door onder de foto)

Max Caminita: ’Ik had geen idee wat ik aan het doen was. Ik had nog nooit een boek gemaakt.’© Foto United Photos/Rob van Wieringen

Hoe snel het ging met dat boek, dat was ’niet normaal’, weet Caminita nog. „Ik zat thuis en dacht: hoe kan ik omzet creëren voor mezelf? Veel vrienden van mij hebben ook horecazaken en die wilde ik ook helpen. Toen kwam het idee van een kookboek.” Het was 29 november. Het boek zou een ideaal kerstcadeau zijn. „Prima haalbaar, dacht ik.”

Tien dagen

Eerst maar eens een drukker vinden. „Die zei: als ik alles 9 december heb, kan ik het de 23e af hebben.” Dat was tien dagen later. „Toen moest ik nog zaken vinden die mee wilden doen, de gerechten verzamelen en alles in een boek gieten.” Dat gaat je niet lukken, zeiden de vormgevers die hij belde. Tot hij bij Merlijn Viersma kwam. „Hij zei dat hij er normaal gesproken twintig dagen voor nodig zou hebben. Toen zei ik: nou, je hebt er zeven. Dat vond-ie een mooie uitdaging.”

Caminita deed een oproepje in de groepsapp van 140 horecaondernemers en bedrijfsleiders in Haarlem. „Binnen no time had ik vijftig aanmeldingen.” Op alle mogelijke manieren kreeg hij de twee dagen erna recepten toegestuurd.

’Weet ik veel?’

Tussendoor belde de drukker. Hij moest papier bestellen, hoeveel boeken wilde Caminita eigenlijk laten drukken? „Weet ik veel? Ik had geen idee wat ik aan het doen was. Ik had nog nooit een boek gemaakt.” Dus bouwden ze een webshopje en lieten ze alle deelnemende zaken tegelijkertijd op Instagram posten. „Een gigantisch bereik hadden we. Na één dag waren er al 2.200 boeken verkocht.” Doe er maar 10.000, vertelde hij de drukker dus. „Dat sloeg natuurlijk nergens op”, zegt hij met een lach.

Op 23 december was het zover. Bij een geleende loods in de Waarderpolder nam Caminita tien pallets met in totaal 900 dozen boeken in ontvangst. Nog dezelfde dag moesten de boeken verzonden worden naar huisadressen en verdeeld over de afhaalpunten, een aantal horecazaken in de stad.

(Tekst gaat door onder de foto)

© Foto United Photos/Rob van Wieringen

Kleine tegenvaller: net toen het boek naar de drukker was, kwamen Caminita en vormgever Viersma erachter dat ze Café van Gunsteren vergeten waren. De oplossing was snel gevonden: ze drukten 10.000 boekenleggers met het recept van het bruine café voor een broodje stoof. Het nadeel: in elk boek moesten een boekenlegger. „Echt verschrikkelijk”, zegt Caminita. Gelukkig kreeg hij hulp van vrienden en familie. „We hebben het met z’n twaalven gedaan.”

Een goed hart

Ook het verzenden ging ’gruwelijk mis’. „Een vriend van me had die taak op zich genomen. Ik denk dat hij me nog steeds haat. Het is een dag die ik nooit meer met hem ga bespreken.” Op dat moment waren er 6.000 boeken verkocht, ze moesten naar 1.200 verschillende adressen. Een groot deel kwam te laat, vanwege de drukte bij PostNL. „Ik denk dat ik de dagen voor, tijdens en na kerst ongeveer honderd telefoontjes per dag kreeg van boze of teleurgestelde mensen. Dan zei ik: dit komt uit een goed hart.”

De omzet was uiteindelijk 180.000 euro, waarvan 108.000 euro winst. In mei kregen de horecazaken elk 2.000 euro op hun rekening gestort. En een doosje overgebleven boeken, om te verkopen. Als Caminita terugdenkt aan de reacties van zijn collega’s, kan hij weer tranen in zijn ogen krijgen. „Die waren fantastisch, echt super.”

De succesformule rolden zijn compagnons uit naar Leiden, Den Haag en Utrecht, waar ze ook enkele duizenden boeken verkochten. Maar nergens werd het zo’n succes als in Haarlem. „Dan zie je hoe ongekend sterk de Haarlemse horeca is. Iedereen gunt elkaar echt de wereld.” En Caminita heeft erdoor geleerd: steek je tijd niet in negativiteit. „Daar wordt niemand beter van.”

Stemmen op een van de deelnemers aan de verkiezing Persoon van het Jaar kan hier.

Paspoort

Max Caminita

29 jaar

Caminita begon zijn horecacarrière in Nobel, het restaurant van zijn moeder en Hans Nobel. In 2017 nam hij de zaak over en opende hij restaurant Morris. Hij bedacht ook een app om lege tafels in de horeca tegen te gaan en begon in de zomer koffiezaak The Coffee Spot met Onze Victor’s Espresso op een oude tankboot. In 2022 openen ze een nieuwe koffiezaak, naast Morris.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.