Wanhoop bij ondernemer: ’Ik heb nu een Geldmaat gevonden waar ik vaak nog wel kan storten. In Heerhugowaard. Maar ik onderneem in IJmuiden en Beverwijk’

De Geldmaat aan de Breestraat in Beverwijk.

De Geldmaat aan de Breestraat in Beverwijk.© Foto Heleen Vink

Friso Bos
IJmond

Een contante dagomzet op de bank storten is bijna onmogelijk en ondernemers zijn daarom vaak aangewezen op de automaten van Geldmaat. Maar die zitten steevast vol of zijn in storing.

,,Ik heb nu een Geldmaat gevonden die het vaak wel doet. In Heerhugowaard. Maar ik onderneem in IJmuiden en Beverwijk’’, zegt René Hoogenboom ten einde raad.

Hoogeboom is voorzitter van BIZ IJmuiden-Centrum en heeft in IJmuiden en Beverwijk een vestiging van Subway. ,,Daarom ben ik bij de Rabobank gaan bankieren. Handig, dacht ik, die hebben in allebei de gemeenten een filiaal. Maar het bleek een verkeerde keus. Bij de Rabobank kan ik helemaal niks meer met geld. En klachten over Geldmaat nemen ze daar niet eens meer aan. De bank verwijst me nu door naar Geldmaat. Maar met hen heb ik toch geen contract? Ik kreeg twee bioscoopkaartjes als pleister op de wonde.’’

Geldmaat is een samenwerking van de verschillende banken in Nederland. Geldmaat moet zorgen - onder mandaat van die banken - voor een landelijk dekkend netwerk van geldautomaten waarbij je kunt pinnen én geld kunt storten.

Overgangsfase

,,Geldmaat ervaart momenteel veel problemen met het afstorten van geld. Dat regelen we namelijk niet zelf, het wordt gedaan door een andere partij’’, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. ,,Natuurlijk zijn we er mee bezig dit te verbeteren. Ook zijn we bezig met het overnemen van bestaande geldautomaten van de banken. We hebben een duidelijk plaatje van waar de geldautomaten moeten komen te staan. Maar we zitten echt nog in een overgangsfase.’’

Het is een onveilige situatie als een ondernemer met z’n omzet van de ene naar de andere machine moet leuren voordat hij een keer kan storten, vindt de Subwayondernemer. ,,Ik ben vorig jaar mei door iemand besprongen op de Breestraat in Beverwijk. Ik herkende hem; hij had eerder al eens onze fooienpot gestolen. Op dat moment had ik gelukkig geen geld bij me, maar ik heb wel mijn enkel gebroken bij die actie. Zo ernstig dat ik nooit meer kan sporten.’’

Hoogenboom heeft nog steeds een zakelijk contract met de Rabobank, maar moet die zakjes nu storten bij een Geldmaat. Dit is voor een bank een relatief dure dienst omdat de inhoud van de zakjes onder zes ogen moet worden nageteld. ,,Voordat je stort moet je dit online aanmelden. Dan ga je naar de automaat, je moet dan binnen 48 uur na melding storten. Pas als je het zakje voor de Geldmaat houdt, zie je of deze vol is of niet. Op die manier heb ik uiteindelijk die Geldmaat in Heerhugowaard gevonden. Alle andere die ik daarvoor probeerde zaten vol. Tegenwoordig rijd ik meteen maar naar Heerhugowaard. Scheelt stress.’’

Volgestort

Frank Valk van de Readshop in Beverwijk vertelde enige tijd geleden in deze krant hoe snel de Geldmaat vol is gestort. Soms zelfs binnen een etmaal. En Henri Hooijschuur van de Primera in de Beverhof ziet hetzelfde. ,,Elders is dit probleem ook. We worden niet voor niets gebeld vanuit Velsen en Assendelft met de vraag of er bij ons nog gestort kan worden.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.