Je sportschoolabonnement gaat van 30 naar 40 euro. Kan dat zomaar?

(Foto ter illustratie.)

(Foto ter illustratie.)© Pixabay

Durk Geertsma

Hans Duk schrikt enorm van de verhoging van de prijzen bij zijn sportschool. Van dertig naar veertig euro, een derde erbij. Kan dat zomaar?

Een commercieel bedrijf mag zijn productprijs verhogen als daarbij aan een aantal voorwaarden is voldaan. Het is toegestaan wanneer door een externe oorzaak de prijzen stijgen, bijvoorbeeld als de overheid de BTW verhoogt.

Ligt een andere oorzaak ten grondslag aan de prijsverhoging, dan moet de ondernemer aan drie voorwaarden voldoen. Ten eerste: bij het afsluiten van het abonnement stond al in de voorwaarden (die de klant moet hebben gekregen) dat deze verhoging eraan zou komen. Ten tweede: de verhoging is redelijk. Onredelijk is bijvoorbeeld wanneer de prijs kort na afsluiting van het abonnement omhoog gaat en de klant niet mag opzeggen. Niet kunnen opzeggen is trouwens bijna altijd onredelijk. Ten derde: de ondernemer moet vooraf melden dat én met hoeveel de prijs omhoog gaat.

Overigens gelden voor (sport)verenigingen andere regels. Prijsverhogingen moet daar - in z’n algemeenheid - eerst door de leden worden goedgekeurd.

Alles is na te lezen op de website van Consuwijzer van de rijksoverheid. www.consuwijzer.nl/prijzen-en-kosten/prijzen/prijsverhogingen-van-abonnementen

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.