Gezonde, vegan lunch kan heel simpel: neem crackers en geprakte avocado mee naar je werk

De bakjes van Lock&Lock.

De bakjes van Lock&Lock.© Publiciteitsfoto

Hanneke van den Berg

Nadat vorige week het veganistische ontbijt onder de loep werd genomen, is het nu tijd voor de vegan lunch.

Kijkend door kookboeken met vegan recepten, gaat het je soms duizelen. Het lijkt dan wel alsof je er naast je nieuwe eetstijl amper nog een baan buitenshuis bij zou kunnen hebben. De ene lunch is nog uitgebreider en kleurrijker dan de andere. Dat kost tijd.

Maar zo ingewikkeld hoeft het allemaal helemaal niet te zijn. Natuurlijk is het leuk om op een vrije zondagmiddag eens te experimenteren met een Libanese wrap met gebakken aubergine en verse kruiden of veganistische pannenkoekjes met kokos, mango en ananas. Maar op doordeweekse dagen, of als je een lunch mee wil nemen naar je werk, heb je daar natuurlijk helemaal geen tijd voor.

Maar voor de drukke dagen zijn er nog zoveel mogelijkheden om vlees- en zuivelloos door het leven te gaan. Neem bijvoorbeeld eens een paar crackers mee in een afsluitbaar bakje, doe in een tweede bakje wat geprakte avocado (met wat druppels citroensap erover tegen verkleuring) met wat chilivlokken erdoor. Smeer dan op je werk op de cracker en klaar ben je.

Of doe wat bevroren fruit in een bakje, maak thuis wat havermout die je eroverheen doet en neem wat granola in een extra bakje mee zodat het lekker knapperig blijft. Je hebt gegarandeerd daarna urenlang geen honger meer. Er zijn zelfs van die potjes, met een extra ruimte bovenop voor muesli of granola, waardoor je alles in één keer mee kunt nemen.

Als ik één ding heb geleerd in de afgelopen maanden, is wel dat je je niet al te veel moet spiegelen aan al die foodies op Instagram of YouTube. Begin gewoon rustig aan met havermout, een simpele groentespread of vers fruit en bouw dan heel langzaam verder aan een nieuwe levensstijl.

Tips:

Voor een fruit, havermout en granola-lunch zijn de lunchpotjes van Mepal heel handig. Vooral omdat de granola door het extra compartiment lekker krokant blijft. Zorg wel dat je het potje met fruit en yoghurt of havermout niet helemaal vult, zodat er nog plek overblijft voor de granola.

www.mepal.nl

Voor salades, krackers en avocadospread zijn er geen fijnere bakjes dan die van Lock&Lock. Ze zijn er in vele maten en kleuren en sluiten perfect af. En wat nog fiijner is: alles proeft nog net zo vers als toen je je lunch erin deed en zelfs dressing lekt niet. De vierkante zijn heel fijn voor noten en gedroogd fruit als snack of van die energieballetjes die je heel makkelijk kunt maken van dadels met noten, die je samen in de keukenmachine verwerkt tot een pasta, waarna je ze in kokosrasp of matchapoeder kunt rollen.

www.locklock.nl

Your Super

Als je een smoothie vol extra voedingsstoffen mee wil nemen is het handig om een schepje poeder van Your Super toe te voegen, zoals de Energy Bomb Mix. Dat en wat lijnzaad en/of havervlokken en je hebt een volledige lunch.

www.yoursuper.com

Wholey

Werk je thuis en heb je toch weinig tijd? Dan kun je uit je vriezer heel makkelijk een pakje Wholey Ocean bowl (een blauwe smoothie!!) of de Acaci bowl pakken, een kant-en-klare-frozen smoothie, die je nog kunt opleuken met wat noten en vers fruit, maar dat ook zonder die toevoegingen heel lekker is.

Verkrijgbaar bij Jumbo

Nocciolata

En eet je gewoon een boterham? Dan hoef je lekker beleg als chocopasta helemaal niet meer te laten staan als veganist, want de cacao- en hazelnootpsta Nocciolata van Rigoni di Asiago is ook zonder melk verkrijgbaar en daardoor helemaal vegan.

Onder meer verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.