Haarlem richt meldpunt in voor gedupeerden toeslagenaffaire: tot nu toe tiental aanmeldingen

Marlies Vording
Haarlem

De gemeente stelt de komende tijd alles in het werk om zo veel mogelijk gedupeerde ouderparen van de toeslagenaffaire te bereiken. Sinds deze week heeft Haarlem een meldpunt waar de betreffende stellen zich kunnen melden.

Een tiental ouders heeft daar inmiddels gebruik van gemaakt. De gemeente kan de gedupeerden helpen om de ontstane problemen te inventariseren en waar mogelijk ondersteuning te bieden.

Het stadsbestuur heeft daar onlangs een bedrag van 140.000 euro voor ontvangen van het ministerie van Financiën. Zandvoort - dat ambtelijk is gefuseerd met de Spaarnestad - heeft daar eveneens een tegemoetkoming van 9.000 euro voor gekregen.

Met die bedragen is het gezamenlijke gemeentelijk meldpunt ingericht voor een periode van drie jaar. ,,Het idee achter het meldpunt is dat we zichtbaar zijn en mensen ons goed kunnen vinden. Door de professionele bezetting kunnen we de mensen te woord staan en begeleiden naar andere organisaties of instanties’’, aldus een woordvoerster.

Volgens de Belastingdienst zijn er in Haarlem waarschijnlijk 111 gedupeerde ouderparen. Vanwege de privacywetgeving mogen de contactgegevens van de ouderparen niet aan de gemeente worden doorgespeeld. Met een nieuwsbericht op de gemeentelijke website en via oproepen op de sociale media hoopt Haarlem er alsnog zoveel mogelijk in beeld te krijgen.

Het meldpunt voor gedupeerde ouderparen uit de gemeenten Haarlem en Zandvoort is te bereiken via toeslagenaffaire@haarlem.nl of door te bellen naar 14 023.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.