Begin het jaar gezond(er) met een concreet en vooral realistisch plan

Van onze verslaggever

Het is een veelgehoord voornemen: het nieuwe jaar gezond(er) starten. Hoe zorg je ervoor dat je gezondere eetgewoonten echt volhoudt en waar te beginnen?

,,Het is belangrijk om realistisch te zijn”, zegt Roel Hermans, expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum. ,,Vaak leggen we de lat te hoog. Daardoor wordt het juist moeilijker om het gewenste gedrag vol te houden. Wat helpt is om een concreet en realistisch plan te maken, met een duidelijk doel en acties. Een plan waarmee je graag aan de slag wilt en dat past bij je dagelijkse leven. Stel bijvoorbeeld het doel om elke dag twee stuks fruit te eten. Of om een keer per dag dat glas frisdrank te vervangen voor een glas water.”

Deel je goede voornemen op in kleine, haalbare stappen, bijvoorbeeld door een ’eetwissel’ te maken, adviseert hij. Eetwissels kun je namelijk maken binnen wat je nu al eet. ,,Ruil bijvoorbeeld bij je ontbijt witbrood in voor volkorenbrood. Of kies voor een cracker met kaas in plaats voor een snackreep. Van daaruit kun je verder uitbouwen naar meer nieuwe, goede gewoontes.” Tot slot: ,,Wees ook geduldig. Je gedrag veranderen vraagt om een kritische blik naar jezelf, maar ook een milde blik. Stel je hebt toch een keer de lokroep van de snoeppot niet kunnen weerstaan. Dat is niet erg, belangrijk is hoe je ermee omgaat. Ga niet bij de pakken neerzitten, maar neem jezelf gewoon voor om de volgende keer weer een appel te pakken als je trek krijgt tussendoor.”

gezondrubriek_fit_060121.pdf

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.