Premium

Je zegt ’hé Google, praat met Zorgbalans’ en even later zie je op je telefoon hoe een blaaskatheterisatie wordt uitgevoerd

,,Katheteriseren is best een enge handeling voor sommige cliënten’’, zegt Simon Nijland. ,,Als je kan laten zien hoe dat gaat, kan dat vertrouwen wekken, rust geven.’’
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

Het is even wennen misschien, maar medewerkers en cliënt van Zorgbalans kunnen steeds meer informatie letterlijk opvragen bij hun smartphone. Praat tegen je mobieltje, en het laat zien en horen hoe bijvoorbeeld een blaaskatheterisatie uitgevoerd wordt, of moet worden.

In deze coronatijd wennen veel mensen aan nieuwe technologie, ook in de zorg. ,,We beeldbellen, whatsappbellen of gewoon bellen veel meer met onze cliënten’’, zegt Simon Nijland, teammanager i.o. bij Zorgbalans. ,,Maar het is de vraag wat ervan overblijft na de covidperiode. De technologie vervangt toch de mens. En dat willen we als Zorgbalans niet, en ook onze cliënten niet. We willen dat technologie bijdraagt en van grote waarde is om aan onze opgave te kunnen blijven voldoen.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.