Premium

Patiënten nemen in Haarlem steeds meer de zorgregie over van het ’bevoogdende’ ziekenhuis

Jacqueline Schweig van het patiëntenpanel met op de achtergrond ziekenhuisdirecteur Ivo van Schaik.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

Na het passeren van de draaideur legt de patiënt zijn lot in handen van de deskundigen in het ziekenhuis. Zij weten het beste wat er moet gebeuren. Toch? Nou, het Spaarne Gasthuis wil van die bevoogdende rol af. Een jaar geleden ontstond het idee om een patiëntenpanel in het leven te roepen. Corona bracht deze inspraak in de zorg in een enorme stroomversnelling.

Alle ziekenhuizen hebben een cliëntenraad. Dat is zo door de wet bepaald. Maar enkele ziekenhuizen willen een stap verder zetten. Ivo van Schaik, bestuursvoorzitter van het Spaarne Gasthuis, wil een omslag maken van bevoogdende zorg naar een zorg waarin de patiënten zelf meer de regie kunnen nemen. ,,Het gaat over het eigen leven, het ziek zijn en de behandeling. Zelfs de meest assertieve mensen zag je in de ziekenhuisomgeving passief worden. Toen hebben we zitten nadenken wat er nodig is om mensen zelf de regie te laten nemen. Er zijn verschillende vormen van patiëntenparticipatie maar ze starten allemaal met de vraag: is het duidelijk wat onze patiënten willen, wat belangrijk voor hen is? Begin dit jaar hebben we ons patiëntenpanel gelanceerd en zijn we begonnen met de werving van panelleden. Dat geeft de mogelijkheid vragen voor te leggen aan onze klanten.” De inkt van dat beleidsvoornemen was echter nog nauwelijks droog toen de coronapandemie uitbrak.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.