Geflest! Nieuw deurslot kost Veronica Hirschi-de Wit meer dan 800 euro

© Foto Pixabay

Ombudsredactie

Hoe vaak we ook schrijnende voorbeelden blijven geven van slachtoffers van malafide slotenmakers, toch lukt het hen nog altijd om toe te slaan. Nu weer bij Veronica Hirschi-de Wit uit Schagen.

Haar vijftig jaar oude voordeurslot was kapot. Geen haastklus, want ze kan hun huis aan de achterkant in en uit. Op 12 juni besluit ze een slotenmaker uit de regio te bellen en vindt op internet een betrouwbaar ogende slotenmaker Zijdewind met een telefoonnummer en het kengetal 0223 dat van de omgeving lijkt. Ze belt en krijgt niet veel later twee heren aan de deur. Het slot is volgens hen niet meer te repareren en moet vervangen worden. De kosten zullen 600 euro bedragen, waarbij 400 alleen voor het slot. Dit lijkt haar erg veel, maar helaas gaat ze met dat buitensporige prijskaartje wel akkoord.

Ze zullen er een opdekslot van Lips opzetten. Na zeven kwartier is het werk gedaan. Hirschi-de Wit heeft inmiddels wel door dat de heren niet als verwacht uit de buurt komen. Ze spreken onderling een taal die ze niet verstaat. Wanneer ze ernaar vraagt, zeggen ze uit Amsterdam te komen. De rekening bedraagt uiteindelijk 808 euro. Bovenop de 400 voor het slot komt nog 21% BTW, zodat ze uiteindelijk 484 euro voor het slot betaalt. Ze is ontzet, maar moet wel betalen. Op internet ziet ze later dat eenzelfde slot van Lips te koop is voor 99 euro inclusief btw.

Bij deursloten wordt een mal geleverd om het slot goed passend in de deur te kunnen plaatsen. Dat gebeurt bij haar niet. Het slot is niet goed passend geplaatst, de deur is beschadigd. Van de zeven schroeven op het slot hebben er slechts twee een afdekkapje. Het ziet er volgens haar niet uit. Na het vertrek van de slotenmakers belt mevrouw Hirschi-deWit het bedrijf nog om verhaal te halen, maar dat levert als gevreesd mocht worden niets op. Ze beloven haar dat er contact opgenomen wordt, maar dat zal niet gebeuren.

Ondanks de beloofde garantie van twee jaar staat op de bon geen adres, telefoonnummer of andere contactmogelijkheid. „Het is duidelijk”, meent Veronica Hirschi-de Wit, „de heren willen niet gevonden worden. Slotenmaker Zijdewind (of wie dan ook) levert prutswerk voor veel te veel geld.”

Wel doen

- Zoek een slotenmaker in de buurt bij voorkeur via de ledenlijst op de website van de branche-organisatie NSSG of kies in elk geval een slotenmaker met een lokaal adres.

- Check bij een andere keuze of er adresgegevens op de site van de slotenmaker staan. Niet? Ga er dan niet mee in zee!

- Al aan de telefoon duidelijkheid eisen over de kosten. Blijft antwoord uit, hang op.

- Weet dat een bonafide slotenmaker zelden vooraf verlangt dat er getekend wordt voor de opdracht!

- Weet ook dat een slotenspecialist over het algemeen bij u aankomt in een bedrijfswagen en in bedrijfskleding,

- Besef: een betrouwbare slotenmaker biedt veel meer services dan alleen maar het openen van deuren en zal doorgaans niet met slecht gekopieerde facturen werken die alleen aangekruist hoeven te worden.

- Besef ook: particulieren mag alleen een prijsopgave inclusief btw worden gegeven. Als de slotenmaker pas achteraf 21% btw bij het bedrag optelt, zoals bij mevrouw Hirschi-de Wit, dan mag dat niet en hoef je dat ook niet te betalen.

- Als de slotenmaker erg opdringerig wordt of u zelfs begint te bedreigen: bel meteen de politie.

Niet doen

Googelen op ’slotenmaker’ en uw woonplaats en de eerste de beste adverteerder bovenaan de lijst inschakelen. Lokale slotenmakers kunnen zich die dure advertenties meestal niet permitteren.

Accepteren dat pas ter plekke wordt bekeken wat de klus gaat kosten.

Waarde hechten aan het Erkende Slotenmakers Keurmerk. Er zijn geen ’erkende slotenmakers’ en het keurmerk stelt niets voor.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.