Herrie van vliegtuigen en auto’s al bij ramen weren

Schiphol

De geluiden van vliegtuigen, auto’s, treinen of windmolens weren uit je woning. Met een uitvinding van de Delftse start-up DeNoize kan dat waarschijnlijk over enkele jaren.

„We hebben het al in het laboratorium getest en het werkt. We gaan nu nog onderzoeken welke geluiden bewoners precies wel en niet willen weren. Daarna zou het systeem over een tot anderhalf jaar op de markt kunnen komen”, voorspelt Koen Haesen. Hij is een van de drie mannen achter DeNoize.

De ondernemers gebruiken het principe van anti-geluid. Daarbij worden bepaalde geluiden tegen gegaan door geluidsgolven die het lawaai neutraliseren. Dat werkt het beste met laagfrequent geluid zoals van vliegtuigen, treinen, zware vrachtwagens en windmolens. Tegenwoordig zijn er zogeheten noise cancelling koptelefoons die met ditzelfde principe werken om omgevingsgeluiden te weren.

TNO is jarenlang bezig geweest om een systeem te maken waarbij in slaapkamers van woningen rond Schiphol het zware vliegtuiggeluid werd verminderd met tegengeluid. Dat is nooit het een succes geworden. „Dat is ook veel moeilijker, omdat het geluid dan al in de woning is. Wij blokkeren het op de plaats waar het de woning binnenkomt: de ramen. Die zijn de zwakste schakel”, legt Haesen de aanpak uit.

Raam

Bij bestaande raamkozijnen wordt dat het glas eruit gehaald. Later wordt het dubbel glas teruggeplaatst voorzien van sensoren en elektronische componenten. Door middel van een tegentrilling wordt een groot deel van het laagfrequente geluid actief geweerd. Actief weren betekent dat het systeem reageert op geluid dat het op dat moment registreert. Dit kan een vliegtuig zijn dat overvliegt, maar ook bijvoorbeeld een vrachtwagen of een trein die langsrijdt. „Dat tegen een concurrerende prijs. Meestal zie je bij gebouwen dat er extra dikke dubbele ramen worden geplaatst, met veel ruimte tussen de ramen, maar daardoor vermindert de warmte-isolatie. Gewone dubbele ramen zijn lichter en isoleren beter.”

De luchthaven Schiphol is inmiddels in het project gestapt. Logisch, omdat vliegtuiglawaai een groot probleem is rond de luchthaven. Vooral de slaapverstoring staat steeds hoger op de politieke agenda. Daarnaast is grondgeluid bij de start een bron van hinder die nog niet helemaal onder controle is. Met de aanleg van ribbels in het landschap bij de Polderbaan en de Buitenveldertbaan is die overlast deels verminderd.

Aman Jindal, de oprichter van DeNoize zocht tijdens zijn studie al naar oplossingen om de geluidsoverlast te verminderen. Die zocht hij bij de motoren van vliegtuigen, al kwam hij er al snel achter dat deze weg geen snelle oplossing zou bieden. Daarom wil hij de oplossing nu zoeken bij de ontvanger van het geluid.

Onderzoek

Voordat het systeem voor de ramen operationeel wordt, volgt eerst een onderzoek dit najaar. „Overal om ons heen zijn geluiden en daarom willen we weten welke geluiden bewoners willen weren en tot welk niveau. Helemaal geluiddicht geeft een drukkend gevoel op je oren. Dat wil je niet. Je wil bepaalde geluiden nog wel horen zoals vogels of de regen. Die wensen verschillen per persoon”, weet Heasen.

Overigens werkt een dergelijk systeem alleen wanneer het raam dicht blijft, net als een eventueel luchtrooster. En in de tuin blijft de herrie nog even hard. „Maar we brengen negentig procent van de tijd binnenshuis door”, verweert Haesen zich. Slapen zal met dit systeem van geluidsonderdrukking ook beter kunnen. Bovendien werkt het systeem niet alleen tegen vliegtuiglawaai, maar wordt ook de overlast van auto- en treinverkeer en van windmolens verminderd. Volgens de laatste inzichten van de WHO hebben een miljoen Nederlanders daar last van.

Wie mee wil doen aan het onderzoek kan zich aanmelden op www.denoize.com

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.