’Haarlems veertigje’ is een feit: ’Biljet is zo mooi dat ik verwacht dat sommigen hem houden in plaats van uitgeven’

De biljetten zoeven over de pers terwijl algemeen directeur Gelmer Leibbrandt van Koninklijke Joh. Enschede tekst en uitleg geeft.
© Foto’s United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

De eerste ’Haarlemse veertigjes’ van de Gouden Hart-actie zijn een feit. Bij drukkerij Koninklijke Joh. Enschedé rollen de biljetten donderdagochtend van de pers. ,,We hebben met heel veel liefde direct ingestemd met het initiatief’’, zegt algemeen directeur Gelmer Leibbrandt.

In eerste instantie benaderden de initiatiefnemers van Stichting Heel Haarlem Helpt hem met het verzoek een voucher te drukken. ,,Maar daar doen we hier niet aan’’, zegt de directeur. Nee, er moest een biljet komen met alles erop en eraan.

Voor de vier Haarlemse initiatiefnemers van de actie kwam dat als bijzonder goed nieuws. ,,Als je met bonnen of papiertjes werkt, moet je erop letten dat die niet te vervalsen zijn‘’, zegt Katinka Gerritsma van Stichting Heel Haarlem Helpt, die tevens jurist is.

Dankzij de drukkerij – waar in het verleden miljoenen eurobiljetten zijn gedrukt - hoeven ze zich daar geen zorgen over te maken. Bovendien drukt Koninklijke Joh. Enschedé de ’Haarlemse veertigjes’ gratis en voor niets.

Katoen

Op donderdag is het voorwerk al gedaan. Het bedrukken van het Gouden Hart-biljet gebeurt in vier rondes. De eerste twee fasen zijn al doorlopen. De vellen katoen waar de briefjes van worden gemaakt, zijn bedrukt en voorzien van een gouden hartje. Het ontwerp – dat is gebaseerd op de campagneposters van de actie - is gemaakt door Nienke Uij-tendaal, grafisch vormgever bij Koninklijke Joh. Enschedé.

Rond negen uur begint een enorme pers te draaien. Met een gewicht van 5000 kilo per vierkante centimeter worden de biljetten platgedrukt. Tijdens dat proces zijn zachte ploffen te horen. In grote vellen komt het eerste briefgeld uit de machine gerold.

Uniek nummer

De biljetten zijn op dat moment nog niet helemaal klaar voor gebruik. Ze moeten nog over een laatste pers, waarbij ze ieder van een uniek nummer worden voorzien. Die worden vervolgens handmatig gecontroleerd.

Leibbrandt is trots op het eindresultaat. ,,Het drukken van biljetten is ambachtelijk werk. Ik verwacht dat er ook zorgmedewerkers en ondernemers zullen zijn die het Haarlemse veertigje zo mooi vinden, dat ze hem houden in plaats van uitgeven. Het kan best dat sommige biljetten nooit terugkomen.’’

En dat is alleen maar mooi, vindt hij. ,,Met dat geld kan weer een andere zorgmedewerker worden verrast.’’

Als bonus is in het biljet ’augmented reality’ verwerkt. Dat betekent dat mensen die de camera van hun smartphone erop richten, iets speciaals te zien krijgen. Wat dat precies is, houdt de stichting nog even geheim.

Met de Gouden Hart-actie is inmiddels 23.394 euro aan donaties opgehaald. Daarmee kunnen 584 medewerkers van het Spaarne Gasthuis van een biljet met een waarde van 40 euro worden voorzien.

Zij kunnen het briefje als betaalmiddel gebruiken bij een aantal lokale ondernemingen in Haarlem. Ondernemers die meedoen aan de actie, kunnen de biljetten bij de Stichting Heel Haarlem Helpt inwisselen.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.