Kustwegen zondag opnieuw afgesloten: motorrijders willen ander geluid laten horen

Een motorrijder passeert met ruime afstand fietsers op de Noorder IJ- en Zeedijk.
© foto’s Motorrijdersactiegroep MAG
Haarlem

Nederland telt bijna anderhalf miljoen mensen die een motorrijbewijs bezitten. Zij kunnen in de nabije toekomst wellicht een interessante oplossing bieden voor problemen die gevolg zijn van de coronacrisis.

,,Er zijn 548.000 bezitters die tezamen 700.000 motoren bezitten. Er zijn een kleine 1,5 miljoen mensen met een A-rijbewijs. Er is dus een enorm potentieel aan motorrijders. Dat betekent iets. Kijk naar de anderhalvemeter-economie. Op het moment dat straks alle Nederlanders die niet meer dicht op elkaar in een trein willen of mogen reizen, en niet in de auto stappen vanwege de files, dan kan de motor de oplossing bieden’’, zegt Hugo Pinksterboer van de Motorrijdersactiegroep MAG, de belangenvereniging voor motorrijders. ,,Wij gaan komende tijd promoten dat je met een autorijbewijs ook op een 125 cc motor mag stappen. In de landen om ons heen kan dat al, in Nederland is het nog niet toegestaan. De motorfiets, als oplossing van de mobiliteit!’’

Obstructie

Daarmee reageert Pinksterboer indirect én direct op de obstructie die ook dit weekeinde in Kennemerland, Haarlemmermeer en de Bollenstreek weer is opgeworpen tegen motorrijders. In navolging van afgelopen paasdagen zijn zondag de wegen richting kust afgesloten voor motorrijders. Vandaag, zaterdag, mogen ze al niet in de Bollenstreek rondtoeren.

Pinksterboer is van mening dat motorrijders te veel in het verdomhoekje worden gemanoeuvreerd. Hij wil dat beeld bijstellen en een positiever geluid laten horen. ,,Dat automobilisten graag gebruik maken van de mogelijkheid om op een 125 cc te gaan rijden, is aan de Belgische cijfers wel te zien. Waar 125 cc’s in Nederland net anderhalf procent van het aantal nieuw verkochte motoren uitmaken, is dat in België meer dan een kwart, net zo veel als het aantal motoren van 1000 cc of meer.’’

Wegen afgesloten

Wat betreft de afgesloten wegen richting het strand: Bloemendaal en Zandvoort hebben besloten dat gaat om de Vogelenzangseweg, de Bekslaan vanaf de Leidsevaart, de toegang tot de Leidsevaart vanaf de splitsing met de Vogelenzangseweg (N206) en de toegang tot de Tweede Doodweg vanaf de Margrietenlaan (N206). Bij deze wegen worden zondag verkeersregelaars ingezet. ,,Het verbod geldt hier alleen op zondag, omdat dat de dag is waarop veel motorrijders de weg opgaan en de weersverwachting goed is’’, laat een woordvoerder namens de gemeente Bloemendaal weten.

Motorrijdersactiegroep MAG, de belangenvereniging voor motorrijders, zegt het besluit te begrijpen en te respecteren, maar heeft er ook moeite mee. ,,Wij hebben vrijheid hoog in het vaandel staan. Dat betekent onder meer dat we van mening zijn dat motorrijders van ons hele wegennet gebruik moeten kunnen maken’’, aldus Hugo Pinksterboer. ,,Tijdelijke wegafsluitingen in het kader van de volksgezondheid kunnen natuurlijk op ons begrip rekenen. Hetzelfde geldt voor oproepen om thuis te blijven, als de situatie daar om vraagt. Zulke maatregelen mogen echter nooit alleen voor motorrijders gelden.’’

Effect

Pinksterboer benadrukt dat de belangenvereniging er bij de achterban altijd op aandringt rekening met de omgeving te houden, om gas te minderen bij het passeren van langzamer verkeer en om ’laag in toeren’ te rijden waar dat nodig is. Soms heeft die oproep effect. ,,De duidelijk afgenomen motordrukte in de Veiligheidsregio Gelderland-Midden, waar voorzitter Achmed Marcouch, burgemeester van Arnhem, besloot af te zien van een motorverbod in het paasweekend, heeft laten zien dat er wel degelijk naar serieuze oproepen geluisterd wordt.’’

Hij zegt afsluitingen voor alleen motorrijders te betreuren. ,,Want ons kernpunt is vrijheid, vrijheid om te rijden waar je wilt. Als je er met de auto mag komen, waarom dan niet met de motor?’’

Gedwarsboomd

Aan de ander kant, Pinksterboer erkent dat ook de MAG zich vaak ’gedwarsboomd’ voelt in haar streven door groepen motorrijders die met z’n vijfhonderden tegelijk op dezelfde weggetjes of dijkjes gaan rijden en zich dan niet aan de gedragsregels houden die de actiegroep aanbeveelt. ,,Dus wat ik net zei: hou rekening met je omgeving en gedraag je beschaafd. Anders mogen we straks nergens meer rijden en worden we overal uitgespuugd.’’

Ook in de pers komt het streven van de belangenvereniging niet altijd goed uit de verf. Pinksterboer kan zich nóg druk maken over een stuk in een landelijke krant (mei 2019) onder de kop ’Motorlawaai geldt als een soort grondrecht’. ,,Met zo’n kop is het kwaad al geschied.’’

Dat ook dit weekeinde de zogeheten Panoramaroute - de weg vanaf de Bollenstreek via Vogelenzang naar de kust - voor motorliefhebbers is afgesneden, daar legt Pinksterboer zich bij neer. ,,Motorrijders moeten zich houden aan de regels die gelden. Ze moeten ook extra aandachtig zijn voor hun omgeving op het moment dat ze op dit soort gevoelige plekken gaan rijden. Dat is heel erg belangrijk. Nu wordt er aan alle kanten geroepen om handhaving. De mensen die dat zeggen gaan er gemakshalve vanuit dat motorrijders allemaal met open uitlaten rondrijden. In mijn ervaring is dat niet zo. Dat gaat misschien om een klein groepje.’’

Beschaafd

,,Als ik met mijn beschaafde BMW R1200 GS uit 2006 over een polderweggetje rijd, en ik trek ’m door tot 8.500 toeren, ja dan weet ik zeker dat ik mensen stoor’’, vervolgt Pinksterboer. ,,Maar: toch ben ik helemaal legaal. Roepen om handhaving heeft geen zin, want er valt niks te handhaven tegen legale uitlaten. Het gaat om gedrag en het gaat om zelfbeheersing. Op het moment dat dat niet gebeurt, dan staat de MAG voor een heel zware taak. Want dan kunnen wij niet meer geloofwaardig maken dat wij de vrijheid en de veiligheid van motorrijders willen bewerkstelligen.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.