Mondkapje mag op Schiphol, maar wel zelf betalen

Mondkapje mag op Schiphol, maar wel zelf betalen
Passagiers met een masker voor op Schiphol
© EPA
Schiphol

Een mondkapje dragen op Schiphol. Na weken van strijd is het eindelijk toegestaan. ,,Veel te laat en bovendien moeten de medewerkers zelf zo’n kapje betalen. Een dure grap wanneer je als beveiliger niet meer dan 11,20 euro netto per uur verdient’’, reageert Joost van Doesburg van de vakbond FNV.

Als sinds de uitbraak van het coronavirus maken juist medewerkers op de luchthaven zich grote zorgen over hun gezondheid. Juist op deze plek komen passagiers uit de hele wereld bij elkaar en daar zitten ook coronabrandhaarden tussen. Passagiers werden niet gecontroleerd en pas nu moeten passagiers uit bepaalde landen een gezondheidsverklaring invullen, al blijven temperatuurmetingen nog steeds uit. Overigens dragen veel passagiers wel al een masker en is dat vluchten zoals vanaf New York verplicht.

Medewerkers die passagiers bij de veiligheidspoorten moeten fouilleren, mochten dat in eerste instantie niet doen met een masker voor de mond. Ze moesten de passagiers ook aankijken. Dat gold ook voor medewerkers die passagiers begeleiden naar het toestel of assistentie moeten verlenen. Donderdag gaf Schiphol eindelijk het groene licht, nu de stroom aan passagiers bijna is opgedroogd. Niet dat ze allemaal die bescherming krijgen, maar ze mogen een mondkapje dragen. Zelf aan te schaffen.

RIVM

Schiphol laat weten zelf geen mondkapjes te hebben. Daar is sowieso in Nederland een groot tekort aan, vooral in verpleeghuizen. Bovendien volgt de luchthaven het advies van het RIVM, waar de deskundigen zeggen dat het dragen van mondkapjes op straat en op het werk niet nodig is, behalve dan in de zorg.

,,In aanvulling daarop hebben we enkele andere maatregelen getroffen voor de collega’s bij beveiliging. Zo is bijvoorbeeld in overleg met de beveiligingsbedrijven en de NCTV de werkwijze fouilleren tijdelijk aangepast. Bij de nieuwe werkwijze staat de beveiliger minder recht voor de passagier’’, meldt Schiphol. ,,Ook worden er extra schoonmaakploegen ingezet om de securityfilters en de bakken schoon te houden.’’

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.