Premium

Tentoonstelling Wunderkammer bij Galerie Année in Haarlem toont bijzonder werk van vijf kunstenaars

Tentoonstelling Wunderkammer bij Galerie Année in Haarlem toont bijzonder werk van vijf kunstenaars
Peter Binkhorst van Galerie Année bij de Wunderkammer van Hans van der Weijden.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

De tentoonstelling ’Wunderkammer’ die is te zien bij Galerie Année aan de Gedempte Oude Gracht ontleent zijn naam aan een verzamelkunstwerk met die titel van Hans van der Weijden.

Hij gebruikte er allerlei verzamelde objecten en in de natuur gevonden voorwerpjes voor en restmaterialen die zich nog in zijn atelier bevonden. Er is echter weinig inlevingsvermogen voor nodig om het begrip Wunderkammer ook van toepassing te laten zijn op de kunst voor de vier andere deelnemers aan de expositie.

’Wunderkammer’ kun je misschien het best in het Nederlands vertalen als rariteitenkabinet, een meubel, kast of kamer waarin allerlei vreemde voorwerpen en uiteenlopende curiosa worden bewaard. Zo’n rariteitenkamer was populair in zestiende en zeventiende-eeuwse herenhuizen. De eigenaar gaf er zijn vrienden zijn kijk op de wereld mee. Al die vreemde snuisterijen gaven als een theater van eigenaardigheden zijn bereisdheid en persoonlijke beeld op de wereld weer.

Geen wetenschappelijk idee

Hans van der Weijden (Maastricht, 1956) plaatst in zijn kabinet kleine kunstwerkjes, waarin hij schelpen, eitjes, koraal, vogelbekjes, botjes, pareltjes en zand uit verschillende delen van de wereld bijeenbrengt. Net als bij de oorspronkelijke Wunderkammer ligt er geen enkel wetenschappelijk idee ten grondslag aan de uitstalling, zoals je dat bijvoorbeeld wel aantreft in Fossielenzalen en Ovale Zaal van Teylers Museum. Het gaat louter om de verbazing en de (exotische) schoonheid op zich, waaraan de kijker zich tegoed mag doen.

Tentoonstelling Wunderkammer bij Galerie Année in Haarlem toont bijzonder werk van vijf kunstenaars
’Una Maja’ van Ton Mertens.
© PRfoto

Dat laatste geldt in grote mate ook voor de schilderijen, veelal acryl op doek, die Ton Mertens (1953) bij Année toont. Nieuwsgierigheid en verwondering vormen de basis van de werkwijze van Mertens die niet voor niets al op z’n dertiende in zijn eentje naar Parijs vertrok. In de werken die hij maakt, verbindt hij verschillende geschiedkundige periodes en culturen. Van Middeleeuwen tot Renaissance en van Aziatisch en Zuid-Amerikaans tot Afrikaans, het publiek mag zijn geestelijke reisimpressies van dichtbij meebeleven in een eigenzinnige kleurrijke wereld, die bij Mertens nog extra accent krijgt, door de manier waarop hij de ’lijsten’ van zijn schilderijen zelf beschildert. „Zijn felle kleurgebruik in de vogels die hij weergeeft of de kleding die wordt afgebeeld, accentueren zijn eigenzinnige en associatieve creaties”, vertelt Peter Binkhorst van Galerie Année enthousiast. Daar komen dan nog namen bij als ’Nanny’s Goldfish’ en ’Rocky Taub & Wilder Apfel’, die de verwondering van het publiek nog eens extra op scherp zetten.

Tentoonstelling Wunderkammer bij Galerie Année in Haarlem toont bijzonder werk van vijf kunstenaars

Van Corjan Nodelijk (Dordrecht 1962) zijn beeld-objecten in de tentoonstelling opgenomen. Nodelijk reist door zijn eigen imaginaire wereld van veelal gevleugelde droom- en fantasiedieren, die je onmiddellijk een sprekend karakter toedicht, met onmiskenbaar menselijke trekjes, al is het alleen al door de humane titels die ze soms meekrijgen.

Tentoonstelling Wunderkammer bij Galerie Année in Haarlem toont bijzonder werk van vijf kunstenaars
’Men at Work’ van Peter de Graaff.
© Publiciteitsfoto

Peter de Graaff (Utrecht 1961) maakt wonderlijke assemblages waarbij hij plastic of porseleinen dier- of mensfiguren in een betonnen kader of ommuring vat. Alleen de benen van de ’Men at work’ of de ’White horses’ bungelen onder de aan de muur bevestigde objecten uit. Die menselijke of dierlijke onderstellen waar je op ooghoogte tegenaan kijkt, gaan een eigen leven leiden. Gaan die benen nog ergens heen? En welke gedachten gaan er om in de hoofden en koppen die in het beton verborgen blijven? ’Manoeuvres’ noemt De Graaff zijn werken bij Année. De vraag is waar ze mens en dier zullen brengen. Een uitzondering op de hangende pootjes, vormt het werk ’Zwanger’, het staat op aan de muur bevestigd sokkeltje. Uit het beton komt een betonnen potje met gouden pootjes dat op springen lijkt te staan. Waarvan of van wie?

Tentoonstelling Wunderkammer bij Galerie Année in Haarlem toont bijzonder werk van vijf kunstenaars
’Yes, she can-can’ van Marijke Gemessy.
© Publiciteitsfoto

Marijke Gémessy (Den Haag, 1944) doorliep in haar geboortestad de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Zij is graficus, beeldhouwer en keramist. Voor het raam in de galerie ligt een werk waarin ze keramiek combineert met neonbuizen. Twee voeten hebben zo te zien hun vermoeiende arbeid volbracht. ’Yes, she can-can’ heet het. Er gaat een soort dreiging van uit. Dat geldt ook voor het werk ’Ophokplicht’ dat naast de trap naar de eerste etage van de galerie staat. Het is niet alleen het vogelkooitje dat een gevoel van verlatenheid oproept. Daar moeten ook de spannende tijden van sociale afzondering waarin we momenteel leven toe bijdragen.

Wunderkammer bij Galerie Annee, Gedempte Oude Gracht 33 Haarlem. Openingstijden: do t/m za 11-17.30 uur en op afspraak.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.