Premium

Een bedelarmband vol momenten

Een bedelarmband vol momenten

Wat geen mens jou kan afnemen? Ervaringen! Herinneringen draag je voor altijd bij je. Met ’Moments to Collect’, de sieradenlijn van My Jewellery, ook letterlijk. Zoals oma die vroeger bedels aan haar zilveren armband spaarde.

De geschiedenis van de bedelarmband gaat ver terug. In het oude Egypte werden van natuurlijke materialen als botten, stenen, plantaardige vezels en hout al sieraden gemaakt met een betekenis. In de Romeinse tijd droegen christenen een armband met een vis als symbool voor hun geloof. De symboliek van de bedels verdween in de loop der eeuwen naar de achtergrond maar begon te herleven na de Tweede Wereldoorlog. Vrouwen wilden bedels verzamelen om bijzondere gebeurtenissen als een reis, de huwelijksdag of de geboorte van een kind voor altijd te koesteren. De persoon die zo’n armband wilde bekijken om te zien wat er allemaal voor moois aan de armband bengelde, moest betalen. Kijken kostte een nieuwe bedel of de belofte voor een nieuw bedeltje te zorgen. ’Bedelen’, dus.

Tegenwoordig zijn er bedelarmbanden in allerlei soorten en maten te koop. Pandora, Larenza en Trollbeads zijn bekende merken op dat gebied. My Jewellery komt met ’Moments to Collect’ weer met een andere vertaling: „De bedels zijn met hun hippe uitvoering en vintage uitstraling helemaal van nu.”

„Dankzij een tastbare herinnering kun je langer en vaker van iets moois genieten. We hebben het idee dat daar in deze tijd behoefte aan is”, vertelde Sharon Hilgers op 15 januari van dit jaar bij de presentatie van de nieuwe sieradenlijn. Bijna profetische woorden, blijkt nu.

Negen jaar geleden legde Sharon de basis voor haar sieradenmerk My Jewellery. „Ik was op dat moment helemaal geen ondernemer, maar werkte als lerares Frans. Als meisje was ik altijd in de weer met kralen en dergelijke. Ik vond het leuk om zelf sieraden te maken, organiseerde samen met mijn zus ook workshops en verjaardagspartijtjes om het anderen te leren. Het stond even stil, maar op een gegeven moment was ik daar in mijn vrije tijd weer volop mee bezig. Iets te fanatiek eigenlijk. Want ik had iedereen die ik maar kon bedenken al een sieraad van mezelf cadeau gegeven en ik had er nog steeds over. Daarom besloot ik een aantal creaties te verkopen via Facebook. Dat liep tot mijn verrassing hartstikke goed. Zo goed, dat ik uiteindelijk de stap heb gezet om mijn vaste baan op te zeggen.”

Het merk is uitgegroeid tot een populair label. „Vooral in trek bij jongeren.” Van lieverlee zijn er ook andere modeaccessoires bijgekomen en zelfs een kledinglijn. Het geheim: Leuk voor weinig geld. „En ik denk dat ik ook wel gevoel heb voor de smaak van jonge meiden.”

Keuzes maken

Tik ’Moments to Collect’ in de balk van je zoekmachine en je krijgt inderdaad vooral hits van jubelende meisjes en jonge vrouwen. „Terwijl het eigenlijk niet zo origineel is wat we dit keer hebben verzonnen”, geeft Sharon eerlijk toe.

Een bedelarmband vol momenten

De bedels voor sieraden uit ’Moments to Collect’ kun je aan de bijpassende armbanden en kettingen hangen.

De collectie is zowel in goud als in zilver verkrijgbaar. „Tegenwoordig gebruiken we als basis stainless steel, dan verkleuren onze sieraden niet.”

Net als bij andere merken en net als vroeger kun je dankzij de bedels speciale momenten uit je leven tastbaar verzamelen. Momenten van geloof, hoop en liefde. Gesymboliseerd met cijfers, munten, hartjes en een gegraveerd woordje als dreamer. Hoe passend voor Sharon Hilgers zelf. Zij wist immers van haar passie haar beroep te maken. Over een paar dagen wordt ze 31. Begin dertig en dan zo’n 200 mensen in dienst... „Je moet keuzes durven maken in je leven. Volgens mij is dat een grote motor voor succes. En als ondernemer moet je niet bang zijn om mensen in dienst te nemen die iets beter kunnen dan jij. Als ik een idee heb, zoek ik er mensen bij die dat idee prachtig uitvoeren en misschien nog wel mooier maken.”

Sharon brengt regelmatig een nieuwe lijn op de markt. Zo is speciaal voor Heinen Delfts Blauw een collectie ontworpen. Naast de Amsterdamse huisjes, het blik voor de stroopwafels en andere karakteristieken, is er nu ook een Delfts Blauw sieraad.

Het moederbedrijf van Sharon staat middenin het episch centrum van de coronacrisis in ons land: Den Bosch. „We hebben heel snel moeten schakelen. Bijna allemaal werken we al een maand vanuit huis. Onze dertien winkels hebben we gesloten maar de online verkoop gaat gelukkig gewoon door en loopt goed. We hebben een actie op touw gezet om mensen uit de zorg onze sieraden cadeau te doen.”

Een hangertje om aan corona terug te denken komt er niet. „Ben je gek. We moeten vooral de mooie dingen blijven herinneren.”

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.