KLM-crew zet zich in als vrijwilliger. Het blauwe hart in coronatijd

Heemstede

Stilzitten. Dat kan veel KLM-personeel niet. Nu de vloot grotendeels aan de grond staat, zetten zij zich in als vrijwilliger.

Ruim duizend personeelsleden hebben zich aangemeld bij ’Blauw Helpt’. Het blauwe hart klopt. „Al snel nadat duidelijk was dat er de komende tijd weinig werk is, werd in Facebookgroepen voorgesteld om mensen te gaan helpen in deze moeilijke tijd. Ik heb daarop gereageerd en zo kwam een kernteam bij elkaar”, verklaart Jan Herman zijn deelname. Hij is piloot en woont in Heemstede.

In eerste instantie werd gedacht aan kleine projecten. „Boodschappen doen voor ouderen of mensen die nu niet de deur uit mogen. Maar ook de hond uitlaten. We kijken waar die aanvrager woont en koppelen dat aan een vrijwilliger die in de buurt woont. Maar het kan ook digitale hulp zijn of een kaartje sturen. Op onze website kan iedereen een verzoek indienen en kunnen personeelsleden zich aanmelden.”

Coachen

Het gaat niet alleen om piloten, stewards en stewardessen, maar ook om kantoorpersoneel, catering en bagage. „We willen wat doen. KLM’ers zijn meestal actieve mensen en die niet weken willen stilzitten”, vult Pien Metz, stewardess uit Utrecht aan. Zij heeft ook drie kinderen thuiszitten, maar die hebben geen begeleiding meer van haar nodig. Zelf is ze betrokken bij een project in haar woonplaats om kinderen te helpen bij hun studie. Niet in ieder gezin zijn ouders in staat om hun kind goed te helpen. Vooral in kansarme gezinnen bestaat het gevaar dat er een leerachterstand ontstaat nu de scholen dicht zijn. Al twaalf vrijwilligers zijn gekoppeld als coach. Nog zo’n dertig vrijwilligers zijn nodig om drie keer per week 30 minuten te (video)bellen.

Inmiddels zijn ook grotere aanvragen binnengekomen zoals van Amstelring in Amsterdam, de Voedselbank en de Parnassiagroep en dan specifiek Reakt. Die organisatie helpt mensen met psychische problemen of een verslavingsachtergrond. Extra vrijwilligers zijn daar nodig omdat activiteiten alleen nog in kleine groepjes zijn toegestaan.

Banen

Helpen in noodhospitalen zoals personeel van Easyjet en Virgin in Engeland doet, zit er niet in. „Wij hebben een beperkt rooster en dat werk voor KLM gaat voor. Bovendien moet het vrijwilligerswerk blijven. We gaan geen betaalde banen overnemen. We hebben ook aanvragen voor schoonmaakwerk gekregen. Niet dat we daar te goed voor zijn, maar daar zijn bedrijven voor”, benadrukt Metz.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.