Premium

Lezersenquête Ombudspanel: ergernis over wangedrag rond afvalcontainers

Lezersenquête Ombudspanel: ergernis over wangedrag rond afvalcontainers
© Illustratie Michiel Offerman

Huiver voor ondergrondse afvalcontainers is niet echt nodig. Lezers zijn over het algemeen heel tevreden, al is het gebruik niet overal probleemloos. Vooral bij volle containers gaat het mis, riskeren buurtbewoners door afval dumpen boetes en ontstaan irritaties.

En terecht, meent eenderde van de 1018 leden van het Ombudspanel die meededen aan ons onderzoek naar het gebruik van ondergrondse afvalcontainers. Die duiken in steeds meer straten op als vervanging van kliko’s en vuilniszakken.

Inmiddels zijn ze zo ingeburgerd, dat de helft van geënquêteerden ze gebruikt: 529 huishoudens. De meeste zijn voor restafval, dan plastic verpakkingen, blik en drinkpakken (PMD), groente, tuinafval en etensresten (GFT), papier en karton en tenslotte voor glas. Een kwart van de ondervraagden kan ook textiel in een container kwijt. Slechts drie mensen melden een aparte luiercontainer. Al met al vindt driekwart van de deelnemers dat hun gemeente genoeg doet om dicht bij huis afval te scheiden.

Waarschuwing

Boetes voor het dumpen van afval náást of in de verkeerde container, dat vinden 324 respondenten terecht. Welgeteld twee mensen geven aan dat ze zelf al eens een boete hebben gekregen. 117 menen dat je eerst een waarschuwing moet krijgen als je afval naast de container gooit. Precies een derde van alle respondenten neemt de afvalzak daadwerkelijk mee terug als de ondergrondse container vol is. De vraag is waarom dat er niet veel meer zijn, want slechts 26 deelnemers biechten op dat ze hun afvalzak naast de container laten staan als-ie vol is of in een container voor ander afval gooien. Het zijn kennelijk ’de anderen’ die zich eraan schuldig maken, 184 ondervraagden merken dat buren het niet zo nauw nemen. Bijna tien procent stelt vast dat buurtbewoners bedrijfsafval in de container gooien, wat maakt dat containers onnodig snel vol raken. Dumpen zal vooral ontstaan als containers niet tijdig worden geleegd. Over het algemeen gebeurt dat kennelijk mooi op tijd, want nog geen 15 procent vindt dat daarmee te lang wordt gewacht. „Bij het melden van een probleem reageert de Spaarnelanden zeer snel. Een compliment waard!”, meldt een deelnemer. Voor gebruik van de ondergrondse afvalcontainers hebben 426 respondenten een pasje nodig, 100 niet en drie twijfelen. 22 deelnemers geven aan dat ze meer moeten betalen naarmate zij meer afval in de container gooien; 67 twijfelen en 440 weten zeker dat dat niet hoeft. „Ik ben alleen wel benieuwd hoe lang het nog zal duren voor er ’n extra betaalsysteem aan mijn pasje wordt gekoppeld”, reageert een deelnemer.

Positief

Heel veel ondervraagden hebben positieve ervaringen. Opmerkingen als ’niks te klagen, ’er zijn geen ergernissen’, ’het gaat prima hier’ en ’best goed’ worden in allerlei varianten veelvuldig gemaakt. In sommige situaties is echter ruimte voor verbetering, maken reacties duidelijk. „Om de containers heen ligt vaak gebroken glas waardoor je je fiets er niet vlakbij durf te zetten.” „Opening waar afval in moet is veelal te klein.” „Sommigen zijn te beroerd om naar de ondergrondse container te lopen en gooien hun afval in kleine straatprullenbakken.” „De frequentie voor het ophalen van restafval is te laag.” „De boete is veel te laag, 1000 euro is een goede start.” „Mensen gooien er te grote afvalzakken in, waardoor hij vast komt te zitten.” „Je hoort met een pasje te werken, maar dat gaat steeds stuk... Dus nu kan iedereen dat ding open maken en hun afval dumpen. Ze komen met stationwagens vol bij ons de boel dumpen.” „Door bezuinigingen groenafval minder opgehaald, vooral in de zomer stankoverlast.” „Ergerlijk dat mensen grofvuil op vrijdagmiddag neerzetten terwijl het pas op maandag wordt opgehaald.” Slim idee: „Sommige afvalsoorten zijn geld waard, wij zouden daarvoor beloond moeten worden.” Nog meer slimme ideeën: „Op elke container moet aangegeven worden op een plattegrond waar de dichtstbijzijnde container is in geval de betreffende container vol is.” En: „Het zou handig zijn als je op een app ziet wanneer een container vol is.” Daarover worden meer opmerkingen gemaakt, mensen balen als ze voor niks met een volle zak naar de volle container lopen en hem weer mee terug moeten nemen.

Maskerade?

Enkele heel kritische lezers: „Is de afvalscheiding niet slechts een maskerade?” „Deze manier van afval scheiden heeft totaal geen zin en is duur, alle afval in één container en scheiden door de afvalverwerker is goedkoper en veel beter.” En: „De ervaringen met centrale afvalscheiding zijn overtuigend beter dan het systeem waarbij de aanbieder het huisvuil zelf moet scheiden. De aanbieder kan dat in veel te veel gevallen niet. Onvermijdelijke fouten worden dan ten onrechte bestraft: ook de goedwillende aanbieder weet niet beter. Zijn we meteen verlost van al die containers in het straatbeeld.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de Ombudsman? Mail ons!

En lijkt het u leuk mee te doen aan de enquêtes van het Ombudspanel? Schrijf u dan vrijblijvend in op www.regiopeil.nl.

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.