Schiphol maakt einde aan de chaos onder passagiers

Schiphol maakt einde aan de chaos onder passagiers
Schiphol

Anderhalve meter afstand houden, krijgen we al dagen op ons hart gedrukt. Maar op Schiphol werd passagiers die ruimte niet gegund de laatste dagen. Met maatregelen maakt de luchthaven nu een einde aan die chaos.

Het aantal vluchten is de afgelopen dagen drastisch teruggelopen. Daardoor wil de luchthaven de activiteiten zoveel concentreren. Dat is overzichtelijker en vergt minder mankracht.

Bij de paspoortcontroles zijn lijnen gezet waarachter passagiers moeten wachten, zodat de onderlinge afstand groot genoeg blijft. Maar de laatste dagen ging het steeds bij de bagagebanden mis. Wel 45 minuten tot anderhalf uur wachten op de koffer. En dat ook nog eens vlak bij elkaar.

Schiphol maakt einde aan de chaos onder passagiers

Zowel zondag als maandag kwam het voor dat de bagage van drie toestellen op een en dezelfde band kwam. Iedereen dromt daarom heen samen. ,,Vijfhonderd man op een kluitje. Anderhalve meter afstand is niet eens mogelijk’’, klaagt een passagier.

FNV-woordvoerder Joost Doesburg vindt het onbegrijpelijk dat drie vluchten op een band worden gestort, terwijl de overige banden leeg zijn. D66 Tweede Kamerlid Paternotte eist van de luchthaven dat iedere vlucht een eigen band krijgt en dat passagiers ook worden gespreid bij het inchecken, de veiligheidscontrole en paspoortcontrole.

Maatregelen

Schiphol liet maandag in de loop van de dag weten dat ze grote waarde hecht aan de gezondheid en veiligheid van werknemers en reizigers op Schiphol. ,,We hebben verschillende maatregelen genomen om social distancing te bevorderen en reizigers hier bewust van te maken.’’

Schiphol creërt extra ruimte voor wachtrijen zodat reizigers afstand kunnen nemen van elkaar. Bij ticketbalies, incheckbalies, transferbalies en aankomstposten is met tape of banklining aangegeven wat anderhalve meter is, zodat reizigers hier rekening mee kunnen houden.

Elke vlucht krijgt een aparte bagageband, zodat reizigers verspreid worden over de ruimte. Ook in de bagagehal worden reizigers opgeroepen om zich aan de regels te houden voor het nemen van afstand van elkaar.

Bescherming

De drukte is maar een van de problemen voor de FNV. ,,Het is toch gekkigheid dat de meeste personeelsleden op de luchthaven onbeschermd hun werk moeten doen. Onbeschermd oudere mensen uit het vliegtuig tillen, cabinepersoneel dat zich zorgen over de eigen gezondheid en beveiligers die eindelijk handschoenen mogen dragen, maar de passagiers nog altijd in het gezicht moeten kijken bij het fouilleren. Daar komt dan de onzekerheid voor flexmedewerkers bij. En Schiphol, die geeft niet thuis’’, meent Doesburg.

KLM

Het plan van Schiphol om vijf van de zeven pieren te sluiten, is uitgesteld tot komend weekend. Deze week worden nog veel vluchten verwacht van Nederlanders die uit het buitenland worden gehaald. Als gevolg van de coronacrisis start KLM de zomerdienstregeling, die op 29 maart ingaat, met een sterk gereduceerd netwerk. Tot en met 3 mei is KLM van plan om naar 25 intercontinentale en 32 Europese bestemmingen te vliegen. Dit gebeurt met een aangepast schema, wat neerkomt op zo’n tien procent van het normale aantal vluchten.

Daarmee houdt KLM nog een bescheiden netwerk overeind. Dat terwijl er ook maatschappijen zijn die hun vloot helemaal aan de grond houden. Overigens rekent KLM niet op een snel herstel van de markt. Het beperkte vliegschema geldt mogelijk ook heel mei. Reisorganisator Corendon vreest dat de coronacrisis langer gaat duren en heeft nu zelfs alle reizen tot 1 juni geschrapt.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.