Premium

Opinie: Het blijft sappelen met de pontveren: tijd voor een noodpont

Opinie: Het blijft sappelen met de pontveren: tijd voor een noodpont
De extra pont in Velsen is nu al ruim twee weken ingezet bij Buitenhuizen.

Het blijft sappelen met de pontverbinding over het Noordzeekanaal. En dat is het eigenlijk al jaren.

Het is billenknijpen met de ponten die uit de jaren dertig van de vorige eeuw stammen. Als er nu een ernstig defect ontstaat, is er geen plan B. Want tweeënhalve week geleden ging de pont bij Buitenhuizen stuk, waardoor de extra pont in Velsen daar moest worden ingezet. De IJmond kan dus weer fluiten naar zijn extra pont. Afgelopen week gebeurde het ook al twee keer dat de Hempont niet ging door een defect, waardoor fietsers niet naar de overkant konden. Als de enige pont bij Velsen het nu begeeft, is er ook hier een groot probleem. Honderden scholieren en forensen, die dagelijks met de fiets afhankelijk zijn van de veerverbinding, kunnen dan geen kant op, omdat ook de sluisroute nog altijd dicht is.

De ponten zijn de afgelopen jaren altijd al een sluitstuk geweest. Toen Rijkswaterstaat eind vorige eeuw nog de scepter zwaaide, dreigde een drastische bezuiniging voor de ponten door alleen fietsen toe te laten. Dat wist Velsen te voorkomen. Daarna nam de gemeente Amsterdam de ponten over en liet die door het GVB bestieren. Gooide Rijkswaterstaat tegen alle afspraken in de sluisroute dicht, daarna duurde het nog meer dan een jaar voordat de extra pont bij Velsen ging varen. Het is steeds een gevecht van jewelste over de ponten.

En doordat de Buitenhuizerpont is uitgevallen, is de IJmond weer zwaar gedupeerd. Maar het ergste kan nog komen. Wat als er nog een pont uitvalt? Dat de enige pont bij Velsen het nu ook misschien begeeft, is geen onrealistisch scenario. Al jaren rept het jaarverslag van het GVB Veren van de slechte staat van de Noordzeekanaalponten, die uit 1930 stammen. Het risico bestaat dat ponten langdurig uitvallen, waarschuwt het GVB. Halsoverkop moesten de technici afgelopen weken aan de bak om een technisch onderdeel te laten maken dat niet meer verkrijgbaar is (ossenkop).

Opmerkelijk dat het onderdeel niet voorradig was, aangezien in het jaarverslag van 2018 het GVB laat weten dat er onderzoek is gedaan naar de ’kwetsbare en moeilijk vervangbare delen’ van de oude Noordzeekanaalponten. ’Kwetsbare punten zijn in kaart gebracht’, klinkt het daadkrachtig. Staat de IJmond bekend om zijn daadkracht, bij het Amsterdamse GVB is er kennelijk niemand de afgelopen jaren op het idee gekomen om alvast een ossenkop te maken voor het geval er een het zou begeven. Meer woorden dan daden dus. Het GVB neemt het dus voor lief dat ponten langdurig uitvallen en forensen en scholieren gewoon niet naar de overkant kunnen. Zonder enig alternatief.

Het wachten is op de nieuwe elektrische ponten, die trouwens al voor 2018 aangekondigd waren. De eerste pont komt pas in de zomer van 2021, zo is de verwachting. Daarna duurt het nog tot 2023 om alle ponten te vervangen. Het is dus tijd voor een plan B. Vanuit de Noordzeekanaalgemeenten is het angstvallig stil. Geen ferme reactie, waarin wordt aangedrongen op maatregelen waarmee het pontvervoer ook bij tegenslag gewoon kan doorgaan. Het is de hoogste tijd voor een noodpont. Geen woorden, maar daden.

Lees ook: Spitspont nog steeds uit de vaart. Gemeente Velsen en gebruikers kijken reikhalzend uit naar elektrische opvolger van ’kwetsbare’ pont

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.