Premium

Column Fit blijven: Verantwoord aankomen

Column Fit blijven: Verantwoord aankomen

Leefstijlcoach Mijke Dirks helpt mensen fit te blijven. Ze geeft hier wekelijks advies.

De meeste mensen zullen niet als doel hebben om aan te komen. Echter wanneer je herstellende bent van een ziekte of op hogere leeftijd bent dan kun je te maken krijgen met ondergewicht. En dan is het belangrijk om op een verantwoorde manier te eten om aan te komen.

Ondergewicht wilt zeggen dat jouw gewicht onder de norm zit van wat gezond is. Wanneer dit het geval is dan het is het van belang om goed en voedzaam te eten. Zorg ervoor dat je in ieder geval drie keer per dag een maaltijd eet. Mocht dit te veel in een keer zijn, verdeel het dan over meerdere eetmomenten op de dag. Het is van belang dat je eiwitrijk eet om de spieropbouw te ondersteunen. Eiwitten haal je uit vlees, vis, vleesvervangers, ei en melkproducten.

Eet voldoende vezels voor een goede stoelgang en eet wat meer vet. Kies dan uiteraard wel voor de producten met de juiste vetten, onverzadigd vet. Wanneer je een periode niet of niet goed hebt kunnen eten door bijvoorbeeld ziekte, of wanneer je kampt met een sterk verminderde eetlust dan kan het lastig zijn om opeens, voor je gevoel, veel te gaan eten.

Vraag hulp van een diëtiste om samen een verantwoord voedingspatroon te maken. Hij of zij kan je ondersteunen in het volhouden van het eetpatroon en praktische tips geven. Daarnaast is bewegen en het trainen van de spieren van belang. Laat je ook op dit gebied informeren door de juiste professional bij jou in de buurt.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.