Premium

Op de Rozenbeek in Velserbroek krijgen leerlingen vioolles op school: ’De kinderen leren samenwerken. Soms duurt het even voordat zij snappen hoe je samen een orkest moet zijn’

Op de Rozenbeek in Velserbroek krijgen leerlingen vioolles op school: ’De kinderen leren samenwerken. Soms duurt het even voordat zij snappen hoe je samen een orkest moet zijn’
Leerlingen van basisschool de Rozenbeek krijgen muziekles
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Velserbroek

Gefocuste gezichten van kinderen, glimmende instrumenten en een kakofonie aan geluid. Op basisschool de Rozenbeek in Velserbroek krijgen alle leerlingen vanaf de kleuterklas muziekles, aangeboden door Hallo Muziek.

Muzieklerares Ruth Cobelens legt instrumenten klaar in een lokaal. De leerlingen druppelen één voor één binnen en zetten hun stoelen met geschuif en kabaal in een kring. Ruth geeft de klas elke week les in vioolspelen.

,,De kinderen leren samenwerken. Soms duurt het even voordat zij snappen hoe je samen een orkest moet zijn”, vertelt zij. ,,Dat is naast het leren bespelen van de instrumenten een goede uitdaging voor ze.”

Een aantal leerlingen is al begonnen met het oefenen op de viool. De strijkstokken bewegen soepel over het instrument, maar het raken van de juiste snaren lukt nog niet, wat zorgt voor valse geluiden. Desondanks lijken de kinderen gefascineerd door het geluid en luisteren vol aandacht naar de muziekdocent wanneer zij begint met haar uitleg.

Directeur van de Rozenbeek, Laura Kerssens, is enthousiast over de muzieklessen die worden gegeven aan de leerlingen.

,,We zijn twee jaar geleden met het programma Hallo Muziek gestart. De methode gaat ervan uit dat kinderen muzikaal worden geboren en zodra de muzikaliteit wordt gestimuleerd vanaf een jonge leeftijd, deze niet naar de achtergrond verdwijnt.”

Innovatiegeld

Om de muzieklessen te financieren ontvangt de school een subsidie vanuit de overheid. De instrumenten zijn betaald met innovatiegeld van scholenbestuur Atlant dat het plan van muziekeducatie voor de kinderen wel zag zitten.

,,Een jaar geleden hebben wij bij Atlant een aanvraag gedaan voor innovatiegeld. Om innovatiegeld te kunnen ontvangen moesten wij het bestuur overtuigen van de positieve effecten van het muziekeducatieprogramma. En dat is ons gelukt”, vertelt Laura Kerssens enthousiast.

In het lokaal naast de vioolklas klinkt het geluid van plukkende gitaarsnaren en hoge kinderstemmen die proberen het lage stemgeluid van de muziekdocent na te bootsen. De klas zingt uitbundig ’Hit the road Jack… Don’t you come back no more’, terwijl er gitaar wordt gespeeld en het ritme wordt bepaald door de muziekleraar.

,,Het is mooi om te zien hoe de kinderen spelenderwijs leren samenwerken, instrumenten te bespelen en voorzichtig om te gaan met de instrumenten”, legt Kerssens uit. ,,Of de kinderen uiteindelijk wel of niet verder gaan in de muziek, maakt niet uit. Ze krijgen zoveel meer mee dan het leren bespelen van een instrument alleen.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.