Premium

Simone Kleinsma speelt titelrol in ’Hello, Dolly!’: ’Ik gebruik emoties uit mijn eigen leven’

Simone Kleinsma speelt titelrol in ’Hello, Dolly!’: ’Ik gebruik emoties uit mijn eigen leven’
Paul de Leeuw, Simone Kleinsma en Marjolijn Touw bij een repetitie.
© Foto Anne van Zandwijk

Al jaren oud en nog steeds een hit. Het publiek in Amerika krijgt maar geen genoeg van de musical ’Hello, Dolly!’, mede dankzij Bette Midler in de uitbundige hoofdrol. Nu komt er een nieuwe Nederlandse versie naar de theaters, met Simone Kleinsma als de koppelende weduwe. „Ik gebruik emoties uit mijn eigen leven.”

Een aangrijpend moment bij een repetitie. Simone Kleinsma praat in haar rol van Dolly in gedachten met haar overleden man. En vraagt hem om ruimte. Ruimte voor nieuwe stappen. ’Laat me gaan, Isaak, dan word ik weer mens’, prevelt ze.

Verlies

„Wonderlijk hoe werkelijkheid en toneel elkaar kunnen overlappen”, zegt ze even later bij een boterham. Dolly Levi zet nieuwe stappen na het verlies van haar man. Net zoals Simone Kleinsma dat doet, nadat haar man in 2017 overleed. ,,Dolly wacht niet af, maar neemt het leven in eigen hand omdat ze weer verder wil.”

Verwerken

Ja, het helpt om uit eigen ervaring te weten hoe zoiets werkt, vertelt ze. „Het mentale proces van verwerken en verder gaan probeer ik in mijn spel te verweven. Het is soms pijnlijk, maar omdat ik de emotie zo goed ken, lukt het om die geloofwaardig over te brengen. Net zoals ik dat in de musical over Annie M.G. Schmidt deed. Het was een zware tijd, maar het werken gaf me houvast. Dat is nog steeds zo. Het ritme van repeteren en spelen is mijn reddingsboei. En net als in de werkelijkheid volgen er in deze musical na de intieme dramatische momenten gelukkig ook weer uitbundige scènes waarin de grappen voor ontlading zorgen. Want Dolly is slim en komisch tegelijk. Daarbij heeft ze ook nog eens een groot hart. Die combinatie is mij dierbaar.”

Koppelaarster

Als Dolly Levi speelt Simone Kleinsma een charmant en bemoeizuchtig type: een koppelaarster die een nieuwe vrouw moet regelen voor de norse, rijke weduwnaar Horcus ten Gelder (bij toerbeurt gespeeld door Paul de Leeuw en Jörgen Raymann). Hoewel ze haar taak serieus lijkt te nemen, heeft ze allang besloten wie de aanstaande echtgenote moet worden: ze wil hem gewoon voor zichzelf.

Ondanks dat het verhaal zich afspeelt in het New York van 1890, is het geen verouderd stuk, vindt ze. „Toen ik de voorstelling in New York zag met Bette Midler in de hoofdrol, spatte de energie er af. De mooie muziek, de scherpe teksten en de rijke aankleding geven deze musical een eigentijdse dynamiek. Daarom stond deze voorstelling al een tijdje op mijn lijstje. Ik was heel blij toen ze me ervoor vroegen.”

„Het verhaal speelt zich af in het verleden, maar het is helemaal van deze tijd”, onderstreept ook regisseur Glenn Casale, die aanschuift voor de lunch. „Het gaat over een sterke, onafhankelijke vrouw, die zich openstelt voor verandering. Zoals ook de narrige Horcus dat doet. Op hun leeftijd is dat een grote stap, want het is veel makkelijker om in je oude spoor te blijven hangen. Maar als je je niet in een nieuw avontuur stort, weet je ook zeker dat er geen nieuw geluk op je wacht.” Kleinsma: „Dolly en Horcus wagen het. Want, zingt ze, ’voor je het weet is de optocht voorbij en blijf je aan de kant staan.’ Ze houden hun onafhankelijkheid en de regie over hun leven, maar kunnen uiteindelijk niet zonder de liefde.”

Krentenbol

Ook Paul de Leeuw zag de musical in New York, vertelt hij even later bij een krentenbol. „Ik dacht meteen aan Simone in een Nederlandse versie”, vertelt hij. „Maar dat ik zelf de weduwnaar zou spelen, kwam toen nog niet bij me op.”

De ervaring van Kleinsma en De Leeuw in komische rollen, is een groot voordeel, schetst Glenn Casale. „Daardoor hebben ze de timing om de grappen optimaal tot hun recht te laten komen.” De Amerikaanse theatergoeroe regisseerde in zijn vaderland maar liefst zes versies van ’Hello, Dolly!’ en kent de show daarom tot in de details. „Dankzij die achtergrond geeft hij onze versie een Amerikaanse glans’’, zegt De Leeuw. ,,Die glamour zie je ook terug in de grote scènes. Zo staan er twintig dansers in prachtige kostuums te swingen in een spectaculair decor. Dat geeft onze voorstelling Broadway-achtige grandeur. En dankzij de frisse vertaling van Jan Rot blijft de vaart erin.” Kleinsma: „Deze musical is een suikertaart. Maar wel een héérlijke suikertaart.”

Vietnamoorlog

Met vijf verschillende producties en veertien Tony Awards is ’Hello Dolly!’ de meest gespeelde Broadway-musical. In New York werd de eerste musicalversie een publiekstrekker in de tijd dat Amerika wel wat afleiding kon gebruiken. „Het was in de jaren zestig, waarin het land gebukt ging onder de Vietnamoorlog”, zegt regisseur Glenn Casale. „Nu de wereld opnieuw in de zorgen zit, brengt deze musical wederom afleiding. Het is ruim twee uur ontsnappen aan de werkelijkheid en onderduiken in een wereld van vrolijkheid. Dat is goed voor een mens.”

Simone Kleinsma speelt titelrol in ’Hello, Dolly!’: ’Ik gebruik emoties uit mijn eigen leven’
Iris van den Ende
© Foto ANP Kippa

Het is haar eerste voorstelling als theaterproducent en meteen heeft ze grote namen in de hoofdrollen. Voor de musical ’Hello, Dolly!’ strikte Iris van den Ende smaakmakers als Simone Kleinsma en Paul de Leeuw.

Beiden werkten eerst voor het musicalbedrijf van haar vader Joop . En allebei kennen ze haar al vanaf haar kinderjaren. Simone Kleinsma: „Vanwege die persoonlijke band zetten we voor Iris natuurlijk een stapje harder.”

De kwis

Met haar bedrijf MediaLane maakt Iris van den Ende al tv-programma’s als ’De kwis’, ’Erica op reis’, ’Kees en Co’ en ’Ellie op patrouille’. Op het gebied van live-entertainment is MediaLane actief met producties als ’Holland zingt Hazes.’ Met ’Hello, Dolly!’ zet ze nu voor het eerst de stap naar de Nederlandse theaters.

„Mijn ouders voedden mij op met liefde voor het theater”, vertelt Iris van den Ende. „Als er nieuwe musicals op Broadway of in Londen zijn, ga ik daar graag kijken. Voorheen zat ik vooral in de zaal om van de voorstelling te genieten, nu ik zelf producent ben, kijk ik anders. Vaak ben ik nog net zo enthousiast, ontroerd of vol energie na het slotapplaus, maar nu vraag ik mezelf ook meteen af of het iets zou zijn voor het Nederlandse publiek.”

In de watten

Met haar nieuwe theatertak pakt ze meteen groot uit door ’Hello, Dolly!’ met twintig dansers en live-muziek op het toneel te brengen en door bekende acteurs aan zich te binden. „Iris heeft bij ons de gunfactor”, zegt Kleinsma. „Omdat het haar eerste grote Nederlandse voorstelling is, voelen we ons allemaal extra verantwoordelijk.”

Paul de Leeuw: „Bij de repetities legt ze ons in de watten. Daarom doe je extra je best. Want iedereen beseft dat deze eerste grote show héél goed moet gaan.”

Talent

Iris van den Ende heeft een vast omlijnde repertoirekeuze: „Bij ’Hello Dolly’, kozen we een voorstelling die speciaal past bij het talent van Simone. Ook focussen we ons op nieuwe producties met thema’s van nu”, zegt ze.

Zo brengt ze in het najaar ’Waitress’ naar Nederland. Deze voorstelling - over een serveerster die geweldige taarten bakt en intussen worstelt met de liefde - is nu een succes in New York en Londen. Nadat Iris van den Ende de romantische komedie in Londen zag, kocht ze de rechten. Vanaf september is de Nederlandse versie te zien in de theaters, met Willemijn Verkaik en Jonathan Demoor in de hoofdrollen.

Vol ambitie opende MediaLane vorig jaar ook een kantoor in het Duitse Hamburg. De eerste show die het bedrijf daar presenteerde is ’Magic Mike Live’. Deze mix van acrobatiek en komedie - met twintig mannelijke dansers - ging in januari in première in Berlijn.

Prinses Diana

Ook laat Iris van den Ende een nieuwe musical ontwikkelen over de Britse prinses Diana. De titel is er al: ’From Diana With Love’. Dick van den Heuvel, die prijzen won met zijn script voor de musical over Annie M.G. Schmidt, schrijft daar nu teksten voor. Maar de actualiteit haalt hem voortdurend in: nu er steeds nieuwe ontwikkelingen zijn rond Diana’s zonen, moet hij zijn scenario voortdurend aanpassen. Het plan is om de voorstelling in het seizoen 2020-2021 langs de Nederlandse theaters te laten reizen.

’Hello, Dolly!’ gaat op 8 maart in première in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Daarna te zien in theaters door het land. Van 27 mei tot en met 6 september in het DeLaMar Theater in Amsterdam. www.hellodollydemusical.nl

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.