Premium

Klaartje Groot, conservator van het Multatuli Huis, op literaire missie

Klaartje Groot, conservator van het Multatuli Huis, op literaire missie
Klaartje Groot aan het bureau van Multatuli.
© Foto Erna Faust

„Juist die andere werken van Multatuli onder de aandacht brengen. Ja, dat zie ik wel als mijn missie.” Conservator Klaartje Groot (1977) beheert ondertussen al acht jaar het Multatuli Huis.

Rubriek | Lol in je werk

Hoe ben je conservator van het Multatuli Huis geworden?

„Natúúrlijk was ik al eens in het geboortehuis van Multatuli geweest voordat ik een vacature voor conservator voorbij zag komen. Op dat moment was ik net klaar met mijn promotieonderzoek naar de 19e-eeuwse letterkunde en werd ik gelijk enthousiast over de baan. Multatuli spreekt me erg aan. De humor van het personage Droogstoppel, het ontroerende liefdesverhaal tussen Saïdjah en Adinda en allerlei hilarische verwijzingen naar andere literaire werken: ik vind ’Max Havelaar’ een prachtig boek en een gloedvol betoog dat vanuit het hart geschreven is. Jan Wolkers noemde het ook wel ’de Nachtwacht van de Nederlandse literatuur’. Multatuli is wat mij betreft dus de ’Rembrandt onder de Nederlandse schrijvers’. En al is het zo’n grote schrijver, gek genoeg is het museum altijd klein gebleven. Al heeft dat wel zo z’n charme. Ondertussen werk ik hier alweer acht jaar. Mijn voorganger gaf na twintig jaar het stokje over.” Lachend: „Dus dat belooft wat…!”

Waarom past dit werk zo goed bij je?

„Mijn werk is ontzettend veelzijdig. Van het inventariseren van het archief tot het geven van rondleidingen. We hebben bezoekers van diverse pluimage met allemaal dezelfde interesse: liefde voor het werk van Multatuli. Van een gewone toerist die Multatuli vooral als vrijdenker kent tot een Australische wetenschapper die hier een interessant manuscript in de kelder vindt. Al is ’Max Havelaar’ niet verplicht op de leeslijst, ondertussen is-ie wel al in 36 talen vertaald – van het Arabisch tot het Chinees – en blijven nieuwe vertalingen in de maak. Daarnaast zijn er nog zoveel andere werken die zo de moeite waard zijn om gelezen te worden zoals ’Ideeën’, ’Millioenenstudiën’ en ’Minnebrieven’. Juist die andere werken onder de aandacht brengen. Ja, dat zie ik wel als mijn missie. Bijvoorbeeld door mee te doen met de Museumnacht, zoals vorig jaar toen we pikante citaten lieten horen als ’Geen poëzie zonder wellust’”

Wat zijn voor- en nadelen?

„De vrijheid, veelzijdigheid, afwisseling en inspirerende ontmoetingen met allerlei vakgenoten uit de letteren en andere sectoren zijn absolute voordelen. Het nadeel is dat er geen geld is om iets serieus aan te pakken zoals vaker wisselende tentoonstellingen organiseren. Ik kom chronisch tijd tekort om alles te doen wat ik zou willen doen.”

In hoeverre krijg je loon naar werken?

„Financieel gezien krijg ik geen loon naar werken, maar inhoudelijk geeft het werk veel voldoening. Standaard stop ik er meer tijd in. En het komt weleens voor dat ik op een vrije zaterdag een rondleiding geef.”

Wat zou een alternatief beroep voor je zijn?

„Een combibaan met wat ik nu doe, zou ideaal zijn. Bijvoorbeeld iets fysieks ernaast zoals fietskoerieren als tegenhanger op het binnenwerk dat ik nu heb.” Aan de andere kant zou ik ook wel bij Bijzondere Collecties van de UvA of het Amsterdam Museum willen werken om de samenwerking op te zoeken en het museum meer inbedding te geven.”

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.