Premium

Sven Ratzke brengt tot op het bot uitgeklede Bowienummers

Sven Ratzke brengt tot op het bot uitgeklede Bowienummers
Sven Ratzke: ,,Een andere artiest waarin ik zoveel herken als David Bowie is er niet.’’
© Foto PR

Voor mij is Berlijn een van de moeilijkste steden geweest om een vast publiek op te bouwen”, zegt Sven Ratzke. „Heel anders dan New York, waar men je al snel ’amazing’ vindt. Maar ik heb dat punt in Berlijn nu eindelijk bereikt. Daardoor betekent het spelen hier, in Bar Jeder Vernunft, iets speciaals voor mij. Ik kom hier al zo lang; het personeel kent mij. Als ik binnenkom wil iedereen mij meteen zoenen.”

We hebben afgesproken in zijn hotel, op honderd meter van de ’spiegeltent in nachtclubsfeer’ waar hij deze week twee avonden zijn nieuwe David Bowie programma ’Where are we now’ speelt, voordat hij aan een serie van tientallen voorstellingen in Nederland begint.

Dit is zijn natuurlijke biotoop: de sfeer van het Berlijnse cabaret van de jaren twintig van de vorige eeuw. Christopher Isherwood, die het verhaal schreef waarop de musical en film ’Cabaret’ gebaseerd zijn, woonde om de hoek. David Bowie – in zijn Berlijnse jaren – een kilometer verderop. Ratzke is hier als een vis in het water.

„En Bar Jeder Vernunft is de ultieme tempel voor het soort repertoire dat ik breng’’, vervolgt hij. „Dit is de vaste plek voor Randy Newman als hij in Berlijn speelt. Ute Lemper is hier doorgebroken. Vergelijk het maar met Joe’s Pub in New York, waar Adèle en Bette Midler vaste podiumgasten zijn. Je komt hier ook niet zomaar voor een concert, het is een complete avond uit.”

In ’Where are we now’ zingt Sven Ratzke ruim een dozijn Bowiesongs met slechts Christian Pabst als begeleider aan de vleugel. Tot op het bot uitgeklede Bowienummers in subtiele, nieuwe arrangementen. Vijf jaar geleden tourde hij ook met Bowie-repertoire. Toen onder de titel ’Starman’.

„Maar dat was toch iets héél anders. Toen leefde Bowie nog en had ik nummers van hem samengebracht als een soort droom, een fantasie, waarbij ik de naam ’Bowie’ overigens nergens noemde. Maar toen overleed hij opeens, midden tijdens onze tournee, en werd ons programma plotseling overal als ’tribute’ gepresenteerd. Dat wilde ik helemaal niet. Reden voor mij om mij toen helemaal op mijn volgende voorstelling ’Homme Fatale’ te storten.”

„Ik was echter nog helemaal niet klaar met Bowie. Er viel nog zoveel te verdiepen. Er was de uitdaging om het met alleen piano te doen. En dan natuurlijk die vraag ’Where are we now?’, de titel van zijn voorlaatste album. In dat nummer verbindt hij het verleden met het heden. Opeens zag ik hoe dat ook met mijn eigen leven te maken had en kon ik er een voorstelling van maken.”

,,Toen Christian Pabst en ik eens samen op tournee waren, vroeg iemand uit het publiek om een Bowienummer, terwijl we dat repertoire alleen maar met de hele groep hadden gespeeld. We probeerden iets uit en ’Whammm!, het klonk prachtig.”

In Bar Jeder Vernunft zingt Ratzke een sprankelende versie van ’Heroes’ naast ’Let’s dance’ waarbij men zich toch een flinke ritmebatterij voorstelt – maar Ratzke en Pabst blijken aan de vleugel voldoende te hebben. Het brutale ’The Jean Genie’ komt voorbij, maar ook ’The man who sold the world’ en de uiterst delicate ballad ’I can’t give everything away’ van zijn allerlaatste album ’Blackstar’ – een nummer waarin Bowie feitelijk zijn naderende dood aankondigt, al heeft geen mens dat bij verschijnen van de plaat nog in de gaten.

’Where are we now’ is geen programma met een lopend verhaal en al helemaal geen gezongen biografie. „Een bewuste keuze”, zegt Ratzke. „Het is geen cabaretvoorstelling, het is een concert. En het is een reis langs steden die belangrijk voor Bowie waren: Londen, Berlijn, New York.”

De zanger vertelt wat verhalen over de rocker – hoe die ooit samen met Iggy Pop ’s nachts boven op het legendarische Berlijnse warenhuis KaDeWe zou hebben gestaan. De Berlijners smullen ervan. En er is de terugkerende metafoor: Het huis van de songs van Bowie, waarvan Ratzke telkens nieuwe kamers opent.

Sleutelmomenten

Twee sleutelmomenten van de avond worden echter gevormd door evenzovele gesproken teksten. Eén in de eerste helft, voordat hij ’Heroes’ inzet en één vlak voor de finalesong ’Lazarus’. ’Lééf! Durf te leven! Wees niet bang!’, luidt de boodschap.

„Dat is niet van mijzelf. Die teksten heb ik gevraagd aan de roman- en scenarioschrijver Philippe Claudel. Het is als het ware het verhaal van Bowie die je zegt vrij te zijn! En dat hij niet dood is, maar leeft in zijn liedjes. Die teksten breng ik in de voorstelling ook heel serieus, zonder enige flauwekul of relativering.”

De net over de Duitse grens geboren en in Nijmegen opgegroeide Sven Ratzke (1977) is nu twintig jaar professioneel actief als zanger en entertainer. Hij zong het klassieke Brecht-repertoire. Hij zong de grote ’diva’s’ van de jaren zestig. Hij heeft een publiek opgebouwd in Nederland, Duitsland, Engeland, Verenigde Staten en Australië. En hij is absoluut niet van plan om tot in het oneindige Bowie uit te melken.

„Oh nee, na de zomer staat er alweer een serie voorstellingen met de Rocky Horror Show. En dan misschien nog een reprise van dit programma, maar daarna echt iets nieuws. Nee, een andere artiest waarin ik zoveel herken als David Bowie is er niet. Maar wel genoeg thema’s waar ik iets mee kan. Ik ben ook geen idolate Bowiefan. Dat zou niet goed zijn. Als ’fan’ een plaat of voorstelling maken is oninteressant. Dat levert niets op. Zoals een programma over de liefde van je leven nooit iets oplevert. Het wordt pas interessanter als die liefde je verlaten heeft.”

Muziek

Sven Ratzke, ’Where are we now’. Concerten (selectie): 17/18-02 De Kleine Komedie Amsterdam, 04-03 De Purmaryn Purmerend, 14-03 Het Park Hoorn, Schouwburg Het Park, 02-04 Stadstheater Zoetermeer, 16-04 Castellum Alphen aan den Rijn, 21-04 De Meerse Hoofddorp, 24-04 Zaantheater Zaandam, 29-04 De Omval Diemen, 11-05 Goudse Schouwburg Gouda.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.