Premium

Filmrecensie:Nicolas Cage heeft weer alleen maar dollartekens in de ogen

Filmrecensie:Nicolas Cage heeft weer alleen maar dollartekens in de ogen
LaMonica Garrett en Nicolas Cage in ’Primal’.
© Foto Laura T Magruder

Ooit had hij een eigen eiland en kon hij neerstrijken in één van zijn vijftien huizen, verspreid over de wereld. Dure hobby’s en verzamelingen hield Nicolas Cage er eveneens op na.

Geen wonder dat zijn miljoenenkapitaal wegsmolt als sneeuw voor de zon. Met als gevolg dat de acteur – die een Oscar won voor ’Leaving Las Vegas’ en in diezelfde jaren 90 pakkende actiethrillers maakte als ’Con Air’ en ’Face/Off’ - zich de laatste jaren vrijwel overal voor laat inhuren, zolang ’t maar betaalt. Zijn rol in ’Primal’ getuigt daar opnieuw van.

Pafferig, ongeschoren en kauwend op een Cubaanse sigaar speelt Cage in dit volkomen inwisselbare actievehikel Frank Walsh. Met een blaaspijp en verdovende pijltjes jaagt hij in de Zuid-Amerikaanse jungle op exotische dieren, Zijn bijzondere vangst in ’Primal’ mag er zijn: een uiterst zeldzame witte jaguar, overduidelijk van digitale origine. Alleen blijkt dat niet het enige gevaarlijke beest aan boord van het schip waarmee Walsh zijn illegale handel naar het buitenland smokkelt om het daar aan dierentuinen te verkopen.

Richard Loffler, een losgeslagen moordmachine, is gearresteerd en uitgeleverd aan de VS. Een rotsmoes van de filmmakers zorgt ervoor dat de crimineel de thuisreis op datzelfde schip aanvaardt: geketend, gekooid en onder toezicht van U.S. Marshalls en marine-arts Famke Janssen, Geen beletsel voor de gevangene, een voormalig commando die eerst zichzelf bevrijd en daarna alle wilde dieren. Waardoor het schip verandert in een doolhof vol dodelijke gevaren.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.