Premium

’Biologisch? Alleen als het lekker is’

Het marktaandeel van biologisch voedsel is nog steeds laag. Uit gisteren gepubliceerd onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat het publiek biologische producten niet altijd als beter ervaart.

Duurzaam gedrag, je kunt er niet omheen, zeggen de onderzoekers onder leiding van professor Jenny van Doorn. ,,Voedsel heeft een centrale positie in de discussie over duurzaamheid.” Om op lange termijn genoeg voedsel te produceren is het volgens de onderzoekers belangrijk om duurzame methoden te vinden met zo min mogelijk schade voor de grond en het ecosysteem.

De markt groeit weliswaar met tienprocentpunt per jaar maar het marktaandeel van biologisch voedsel is nog altijd laag. In 2018 bijvoorbeeld bedroeg het marktaandeel van biologisch voedsel en drinken in de totale voedingsomzet in Nederland maar 3,4 procent. Volgens de onderzoekers wordt de prijs vaak als argument aangevoerd: ’Duurzaam is duur’. Maar de onderzoekers hebben ontdekt dat er wellicht meer aan de hand is. ,,Als het om voedsel gaat wat we consumeren omdat we ervan willen genieten, zoals bier of chocolade, associëren veel consumenten biologisch met mindere kwaliteit en minder lekker. Dat zorgt weer voor een terughoudendheid om dit soort producten te kopen.”

Uit supermarktdata blijkt dat vooral milieubewuste consumenten biologisch kopen. Zij vinden het niet erg om meer te betalen of naar een andere winkel te moeten.

,,Consumenten duurzaam laten kiezen zal niet vanzelf gaan”, concluderen de onderzoekers.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.