Luchtvaartsector gaat nog steeds uit van groei Schiphol en opening Lelystad

Een KLM-toestel tankt biobrandstof.
Schiphol

De luchtvaartsector denkt dat de stikstofuitstoot kan verminderen, zodat Lelystad alsnog open kan voor vakantievluchten en Schiphol verder kan groeien.

De adviescommissie Remkes heeft aangegeven dat de stikstofneerslag in natuurgebieden groter is dan gedacht en de laatste jaren is toegenomen. Extra vluchten en zeker de opening van Lelystad zijn alleen mogelijk wanneer de uitstoot omlaag gaat.

Tal van actie- en milieugroepen zien in het advies het bewijs dat Lelystad echt niet open kan en dat Schiphol niet verder kan groeien of zelfs met krimpen.

De sector zelf kijkt daar volledig anders tegenaan. Schiphol zegt zelfs blij te zijn met het advies en al te werken aan maatregelen om de uitstoot terug te dringen. Dat is dan meteen minder CO2, ultrafijnstof en stikstof. Schiphol wijst op het pad naar zero emissie in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën. Daarnaast stimuleert Schiphol via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.

KLM

Maar of dat op korte termijn al genoeg zoden aan de dijk zet waardoor extra vluchten mogelijk zijn en Lelystad open kan, is hoogst onwaarschijnlijk. KLM draait de zaken zelfs om wijst er in een verklaring op dat eerst Lelystad open moet en extra vluchten op Schiphol komen, voordat de uitstoot omlaag kan. KLM zegt namelijk dat perspectief nodig is om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid, ofwel eerst groeien om geld te verdienen voor de aanschaf van nieuwe zuinigere toestellen. Tevens wijst KLM er op dat al veel maatregelen zijn genomen zoals de vervanging van dieselwagens op het platform, taxiën op een motor en glijvluchten.

Ook verladersorganisatie Evofenedex is hoopvol. ,,Wanneer de afgesproken maatregelen rond de verduurzaming van de luchtvaart worden uitgevoerd, ook voor de vluchten die alleen over ons land heen gaan, creëren we milieuwinst zonder dat het aanbod luchtvrachtdiensten daaronder hoeft te lijden. En dat is voor ons allemaal van belang.”

VVD

In de Tweede Kamer is vooral de VVD er op uit om Schiphol te laten groeien en Lelystad te openen, zeker met de verkiezingen van volgend jaar in het achterhoofd. ,,Steeds meer Nederlanders willen met het vliegtuig op vakantie, ze hebben er hard voor gewerkt en gespaard. We zien de discussie over het mogelijk maken van groei en tegelijk verminderen van de uitstoot van stikstof met interesse tegemoet. Daar valt ook Lelystad onder’’, laten de liberalen weten.

Het CDA laat weten het kabinetsstandpunt af te wachten. Minister Cora van Nieuwenhuizen gaat het advies zorgvuldig bestuderen. ,,We komen als kabinet op een later moment met een inhoudelijke reactie.’’ Ook D66 wacht nog af.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.