Premium

Autodrop toe na een opknapbeurt van je voertuig bij het Beverwijkse Van Lieshout

1/2

Oeps, dat paaltje had de automobilist niet gezien. Vervelend, want nu zitten er allerlei krassen op de bumper van zijn nieuwe bolide. Eerst maar contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij.

Daarmee is de procedure van start gegaan die – als het goed is – moet leiden tot een volledig herstel van de auto. Het Beverwijkse Van Lieshout Autoschade aan de Parallelweg speelt voor menig gedupeerde bestuurder een belangrijke rol in de afwikkeling van de schade.

,,Wij taxeren de opgelopen schade aan een auto en kunnen die eventueel repareren”, vat Peter van Lieshout kort het werk bij de onderneming samen. Taxatie en reparatie is slechts een aspect van de dagelijkse gang van zaken bij het bedrijf dat sinds 1982 in een groot pand aan de Meubelboulevard zit.

De mede-directeur wijst naar de balie waar bezoekers terechtkunnen. ,,Daar worden de gasten opgevangen door onze medewerkers Jan en Lyda. Vervolgens neemt collega Marc van Lieshout foto’s van de opgelopen schade. Die stuurt hij op naar de verzekeraar mét daarbij een inventarisatie van de schade. Wij toetsen die gegevens in het computerbestand van de verzekeringsmaatschappij. Dat systeem beschikt over een rekenmodel waarmee de totale kosten worden bepaald. Voor een plaatsen van een bumper staat bij voorbeeld standaard een half uur. De bumper van dat merk kost gemiddeld zoveel euro. En zo komt het totaalbedrag tot stand. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: óf de opknapbeurt – inclusief arbeidsloon – is hoger dan de waarde van de auto. In dat geval wordt die total loss verklaard. Of het reparatiebedrag valt lager uit dan de vervangingswaarde. Dan gaan wij aan de slag.”

Butsen

Van Lieshout leidt de bezoekers door de imposante werkplaats. Overal auto’s waar iets mee aan de hand is. Butsen, krassen, loszittende kentekenplaten. Maar ook exemplaren met ergere schade. Zoals ingedeukte motorkappen, wielen die vier kanten op wijzen en loszittende portieren. ,,Wij doen hier voornamelijk de lichtere schade”, stelt hij. ,,Dus veel uitdeukwerk en kale plekken overspuiten.”

Het opnieuw in de lak zetten van een auto is een heel precies werk, zo blijkt tijdens het bezoek. Eerst wordt er een grondlaag aangebracht die met behulp van een UV-lamp binnen tien minuten droog is. Daarna volgt het licht schuren van het geheel voordat de buitenste laklaag op de auto wordt gespoten.

Marsmannetje

Medewerker Michel Beck is vandaag de spuiter. Hij heeft wel wat weg van een Marsmannetje: een wit pak met luchtfilters op zijn rug. Op zijn hoofd draagt hij een kap. ,,Dat doe ik tegen de giftige stoffen”, zegt hij. Om de juiste kleur autolak te krijgen, worden er eerst foto’s van de bestaande lak gemaakt. ,,Die worden gescand in een speciale computer”, licht hij toe. Op een scherm staat de samenstelling van de lak, inclusief de verhoudingen. ,,Dus ik weet hoeveel ik van elke kleur moet gebruiken.”

Het spuiten gebeurt in een speciale cabine, midden in de werkplaats. Peter van Lieshout geeft zijn collega enkele adviezen. Zo gaat dat al 38 jaar bij het Beverwijkse autoschadebedrijf. Al gaat de geschiedenis van Van Lieshout nog verder terug. Naar de tijd van grootvader Theo. ,,Die had een schildersbedrijf aan de Koningstraat. In de winter hield hij zich voornamelijk bezig met binnenwerk, zoals het beschilderen van bedrijfskarretjes. Auto’s waren er nog nauwelijks in die tijd.

Marktplein

Later verhuisde hij naar het Marktplein. De zaak werd overgenomen door Theo’s zoons Ber, Theo en Wim. De laatste is de vader van Peter. ,,Ber ging verder met het schildersbedrijf en Wim en Theo met autoschade.” In 1982 gingen de twee ondernemingen over naar een gezamenlijk pand in het industriegebied bij de haven. Het schildersbedrijf is uiteindelijk in de bouwcrisis failliet gegaan, Van Lieshout Autoschade wordt geleid door de vier zonen van Wim en Theo Lieshout: Marc, Theo, Ard en als laatste Peter. ,,Maar het is niet zo dat we de directeur spelen”, lacht Peter van Lieshout.

,,We staan zelf ook in de werkplaats. Mijn specialisatie is bij voorbeeld het spuiten van lak.” Dagelijks komen er gedupeerde automobilisten langs. Na enige tijd (‘van een dag tot meerdere dagen’) kunnen ze blij hun blinkend en opgeknapt vervoersmiddel weer meenemen. ,,En bij het afscheid krijgt iedereen een doosje Autodrop mee.”

Pieter van Hove

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.