Premium

Commentaar: De groei van Schiphol moet stoppen

Commentaar: De groei van Schiphol moet stoppen

Omwonenden van Schiphol maken zich grote zorgen over de uitbreidingsplannen van de nationale luchthaven. Dat wekt nauwelijks verbazing. Ondanks alle mooie beloften bleek de groei van het aantal vluchten niet hand in hand te gaan met het verminderen van de overlast. Van technische innovaties, zoals stillere en schonere toestellen, werden wonderen verwacht. Ten onrechte, de wonderen bleven uit.

Onderzoekt alles en behoudt het goede, moet Schiphol gedacht hebben bij de presentatie van een scenario, waarin twee extra startbanen worden voorgesteld. De Aalsmeer- en Buitenveldertbaan blijven daarbij in gebruik, maar alleen in ‘noodgevallen’. Bewoners geloven daar natuurlijk geen snars van. Als de aanleg van nieuwe banen helpt om de geluidshinder voor omwonenden te verminderen, prima, maar dan moeten bestaande banen dicht.

Lees ook: Meer opties voor aanpassen start- en landingsbanenstelsel Schiphol

Fundamenteel is de vraag welke toekomst Schiphol heeft. De Tweede Kamer moet daarover volgend jaar scherpe keuzes maken. Eenvoudig wordt dat niet, want economische belangen strijden met die van volksgezondheid en milieu. De uitspraak van de Hoge Raad dat het kabinet zijn klimaatbeloften móet nakomen, hangt als een donkere wolk boven de luchthaven.

Groei van Schiphol is niet langer een optie. Door overbevolking, verkeer en industrie is het noordelijk deel van de Randstad al overbelast. De grenzen aan de groei zijn bereikt. De Noord-Hollandse gedeputeerde Adnan Tekin legde onlangs zijn functie neer toen hij niet opgewassen bleek tegen Tata Steel, de grootste loodvervuiler van het land. Het is tijd dat moedige politici opstaan en zeggen: genoeg is genoeg.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.