Klachtenloket over Schiphol weer in de lucht

De geblokkeerde site

De geblokkeerde site

Frans van den Berg
Schiphol

Het informatie- en klachtenloket over Schiphol, komt donderdagmiddag weer in de lucht. De site bezoekbas.nl ging negen weken geleden offline na een datalek.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) werd op het beveiligingsrisico gewezen via een zogenoemde ’responsible disclosure melding’. Dat is een manier waarop iemand een kwetsbaarheid in IT-systemen kan melden. BAS heeft bij de Autoriteit Persoonsgegevens melding gemaakt van het beveiligingsrisico.

Lees ook: Schipholbewoners grijpen datalek aan voor pleidooi ander klachtensysteem

Voor zo ver de afgelopen weken kon worden nagaan zijn er geen gegevens van klagers buitgemaakt, maar veiligheidshalve zijn wel alle mensen met een account aangeschreven. Actiegroepen hekelden de afgelopen weken het zo lang uit de lucht zijn van de site. Dat zou volgens hen zeker leiden tot minder klachten, waarmee Schiphol dan goede sier zou kunnen maken.

Onzin

Maar volgens manager Sandro Broeke is die veronderstelling onzin. Websitebezoekers werden verwezen naar een tijdelijke site waarop informatie stond over baanwerkzaamheden en waar een telefoonnummer en emailadres op stonden om klachten over vliegverkeer in te dienen.

„Dat leverde ons veel telefoontjes en mails op die we allemaal handmatig in het systeem moeten invoeren. Een overzicht heb ik nog niet, maar het zouden zomaar meer klagers kunnen zijn. Door de mail over het lek hebben we ook veel niet-actieve klager bereikt. Daarnaast is mailen voor sommige mensen makkelijker dan eerst een account aan te maken. Alleen voor de veelklagers was het lastiger.”

Mochten er grote verschillen zijn opgetreden de afgelopen twee maanden, dan zal Broeke dat ook aangeven en proberen te verklaren in de kwartaalrapportage. „We hebben immers de cijfers over de weken daarvoor en onze eigen prognose. Het zou te gek voor woorden zijn wanneer we een daling uitleggen als minder overlast.”

De nieuwe site is donderdag vanaf 16.30 uur in de lucht. „We hebben meteen enkele verbeteringen doorgevoerd. Alleen het registratiesysteem met een eigen account is nog niet gereed. Wie een klacht wil indienen moet voorlopig nog een formulier invullen.”

Meer nieuws uit Uitgelicht

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.